Автобусните превозвачи се обявиха против предлаганата система „Бонус-Малус” при „Гражданска отговорност". Тя предвижда застраховката да поскъпва за онези, които допуснат нарушения по пътищата. От бранша настояват по-скъпа полица да се плаща, само когато се е стигне до причиняване на щети. 

Снимка: btvnovinite.bg

В проекта представен от Комисията за финансов надзор е заложено застраховката да поскъпва при нарушения, които най-често водят до произшествия - като превишаване на скорост, преминаване на червено, отнемане на предимство, опасни маневри.

Снимка: btvnovinite.bg

В най-тежките случаи - при катастрофи и причиняване на смърт, застраховката може да достигне 1200 лв. при средна застраховка около 300 лева в момента.

А „бонусите" за добро поведение на пътя могат да намалят цената й с максимум  23-25%, за което ще са нужни между 5 и 7 години.

Планът беше новата система да заработи от началото на 2020 г.,  но засега се отлага за отново. Вероятно за март.

За да върви застраховката с всеки, който седне зад волана, се предвижда в полицата да бъдат вписани възможните шофьори. Това според превозвачите директно ще оскъпи „Гражданската отговорност” за автобусите.

Снимка: btvnovinite.bg

„Абсурдно е, чe ако един от шофьорите, дори и да са 50 шофьора, един да има превишаване на скоростта - на вас ще ви се изчислява най-високия бонус-малус заради него. Класическата бонус-малус система е ангажирана - щета - застрахователно покритие”, категорична е Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автомобилните превозвачи.

От Асоциацията на застрахователите също застава зад позицията че щетите трябва да бъдат включени. Но отчитат, че това може да не се окаже изгодно за превозвачите, както им се струва в момента.

Снимка: btvnovinite.bg

„Тук влизат всякакви щети, включително леките, констатирани с двустранен протокол. Т.е. неща които ще се случват далеч по-често на пътя от нарушенията. Понякога си пожелаваме неща които в последствие като им видим ефектите не сме склонни да ги приемем, казва Константин Велев от Асоциация на застрахователите в България.

От Комисията за финансов надзор коментираха, че за включването на щетите в системата „Бонус-Малус” може да се мисли, но на по-късен етап

И още за списъка с вероятни шофьори. Ако решите да впишете  партньора си в полицата на вашата кола, то е добре да сте наясно, че неговите нарушения с неговата кола ще се прехвърлят автоматично и върху вашата, без значение, че той не я кара, а само фигурира в полицата.

„Вписвайте го само ако той ползва и вашия автомобил. Ако той не ползва вашия автомобил - съветът ми е да не го вписвате, защото няма смисъл неговия малус да тегне върху двата семейни автомобила”, призовава Велев.