До 400 процента оскъпяване на гражданската отговорност за нарушителите на пътя предвижда новият пакет „Бонус-Малус”, разработен от Комисията за финансов надзор.
Заложено е механизмът да заработи от 2021 година. Дотогава обаче собствениците на автомобили ще трябва да попълнят в полиците си кой има право да кара колата.
Подготвени са две скали. И при двете максималното наказание е 4 пъти по-скъпа застраховка.
Бонусите за изрядните обаче - според едната скала ще са до 23% и ще са нужни 5 години, за да се достигнат.
При другата застраховката - 25 на сто, но чак след 7 години.
Предвидено е дори еднократно превишаване на скоростта с между 20-30 километра в час да води до поскъпване на полицата с 25 или 15 процента в зависимост коя скала ще бъде приета.
При превишение до 50 километра в час – „Гражданската отговорност” ще скочи с 50 или 20 на сто.
Застраховката ще върви и със собственика, и с шофьора, но не и с колата, каквото беше предложението на КФН миналата година. Заради него така и не се стигна до въвеждане на системата „Бонус-Малус”.
Ако някой впише брат си, че може да кара колата му и той направи нарушения, които да речем оскъпяват „Гражданската отговорност” с 50 процента, то догодина застраховката на първия ще е с 50 на сто по-скъпа. Той като шофьор също ще е с наказание плюс 50 процента.
При продажба на колата греховете ще останат при брат му и при него. Цената на застраховката на новия собственик няма да зависи от миналото на предишния.
Шофьорите са категорични - крайно време е джигитите да започнат да плащат по-скъпа „Гражданска отговорност”. Изготвянето на предварителен списък обаче с хората, на които даден собственик може да повери колата си, се оказва сложна задача. Така е и за Красимир Кръстев.
„Абсурдно е. Не се знае на човек какво ще му се наложи. Стане му нещо на човека и се налага да се кара до болница спешно, а го няма в тоя списък, значи човекът може да умре, защото някой го няма в списъка”, коментира Красимир Кръстев.
Според експерти e по-добре нарушенията оскъпяващи гражданската да са по-малко в началото. Неправилните изпреварвания или маневри не би трябвало да се прехвърлят към застраховката. Важно е и информационната система, в която ще се трупат нарушенията, да работи добре.
„Някой е осъден в Силистра за това, че е причинил ПТП. Как ще се знае, че има влязла в сила присъда като тази информация е само в Силистренския окръжен съд”, коментира Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи.
От Института за пътна безопасност смятат че новата система „Бонус-Малус” може да замисли шофьорите, когато сядат зад волана. И не смятат, че предстои двойно плащане за едно нарушение - от една страна глобата на пътната полиция и от друга по-скъпа „Гражданска отговорност”.
„Едното е съвкупност от действия на шофьора, на базата на които той получава коефициент, колко той е рисков, а съвсем различно е, когато за едно конкретно нарушение си понесъл конкретно наказание”, заяви Богдан Илчев,
Институт за пътна безопасност
Красимир Кръстев обаче не е сигурен че по-скъпата „Гражданска” ще превъзпита лошите шофьори.
През следващия месец Комисията за финансов надзор ще събира предложения по заложените промени за гражданската отговорност.