До 400 процента оскъпяване на гражданската отговорност за нарушителите на пътя предвижда новият пакет „Бонус-Малус”, разработен от Комисията за финансов надзор.

Заложено е механизмът да заработи от 2021 година. Дотогава обаче собствениците на автомобили ще трябва да попълнят в полиците си кой има право да кара колата.

Подготвени са две скали. И при двете максималното наказание е 4 пъти по-скъпа застраховка.

Снимка: bTV

Бонусите за изрядните обаче - според едната скала ще са до 23% и ще са нужни 5 години, за да се достигнат.

При другата застраховката - 25 на сто, но чак след 7 години.

Предвидено е дори еднократно превишаване на скоростта с между 20-30 километра в час да води до поскъпване на полицата с 25 или 15 процента в зависимост коя скала ще бъде приета.

При превишение до 50 километра в час – „Гражданската отговорност” ще скочи с 50 или 20 на сто.

Снимка: bTV

Застраховката ще върви и със собственика, и с шофьора, но не и с колата, каквото беше предложението на КФН миналата година. Заради него така и не се стигна до въвеждане на системата „Бонус-Малус”.

Ако някой впише брат си, че може да кара колата му и той направи нарушения, които да речем оскъпяват „Гражданската отговорност” с 50 процента, то догодина застраховката на първия ще е с 50 на сто по-скъпа. Той като шофьор също ще е с наказание плюс 50 процента.

Снимка: bTV

При продажба на колата греховете ще останат при брат му и при него. Цената на застраховката на новия собственик няма да зависи от миналото на предишния.

Шофьорите са категорични - крайно време е джигитите да започнат да плащат по-скъпа „Гражданска отговорност”. Изготвянето на предварителен списък обаче с хората, на които даден собственик може да повери колата си, се оказва сложна задача. Така е и за Красимир Кръстев.

Снимка: bTV

„Абсурдно е. Не се знае на човек какво ще му се наложи. Стане му нещо на човека и се налага да се кара до болница спешно, а го няма в тоя списък, значи човекът може да умре, защото някой го няма в списъка”, коментира Красимир Кръстев.

Според експерти e по-добре нарушенията оскъпяващи гражданската да са по-малко в началото. Неправилните изпреварвания или маневри не би трябвало да се прехвърлят към застраховката. Важно е и информационната система, в която ще се трупат нарушенията, да работи добре.

„Някой е осъден в Силистра за това, че е причинил ПТП. Как ще се знае, че има влязла в сила присъда като тази информация е само в Силистренския окръжен съд”, коментира Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи.

От Института за пътна безопасност смятат че новата система „Бонус-Малус” може да замисли шофьорите, когато сядат зад волана. И не смятат, че предстои двойно плащане за едно нарушение - от една страна глобата на пътната полиция и от друга по-скъпа „Гражданска отговорност”.

„Едното е съвкупност от действия на шофьора, на базата на които той получава коефициент, колко той е рисков, а съвсем различно е, когато за едно конкретно нарушение си понесъл конкретно наказание”, заяви Богдан Илчев,
Институт за пътна безопасност

Красимир Кръстев обаче не е сигурен че по-скъпата „Гражданска” ще превъзпита лошите шофьори.

През следващия месец Комисията за финансов надзор ще събира предложения по заложените промени за гражданската отговорност.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement