ПП-ДБ и „Възраждане“ ще се съревновават за второто място в 50-ото Народно събрание (НС).
Това показват данните от социологическо проучване седмица преди вота на агенция „Алфа рисърч“.
То е проведено в периода 1-4 юни сред 1000 пълнолетни граждани от цялата страна и е реализирано със средства на агенцията. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.
Данните от допитването сочат, че ГЕРБ-СДС ще са първа политическа сила с подкрепа 25,1%. Втори са ПП-ДБ – с 15,4%, и трети с минимална разлика с вторите са „Възраждане“ – 15,2%.
ДПС са четвърта политическа сила с 14,8% от гласовете, а БСП са пета – с 8,1%. „Има такъв народ“ със сигурност влиза в парламента с 6,5% подкрепа, сочи последното проучване на „Алфа рисърч“.
Социологът Геновева Петрова от агенцията коментира, че при подкрепата за ПП-ДБ има ерозия с около 2 пункта в сравнение с началото на кампанията. „Възраждане“ пък мобилизира известна подкрепа в хода на кампанията.
Под чертата за влизане в парламента остават – под 4-процентната бариера, остават „Синя България“ и „Солидарна България“.
Резултатът на „Синя България“ – 3,3%, е най-близо да прага за влизане в парламента.
„Ако използваме футболна терминология – в началото на кампанията имаше очакване за битка в центъра на политическия терен, която обаче не се състоя. Тогава интересът към изборите беше доста нисък и заплашваше да стане още по-нисък. От кампанията обаче наблюдаваме един неочакван ефект – раздвижване по крилата и лек ръст в заявената избирателна активност“, обяви Петрова относно очакваната активност на вота 2 в 1.
Изследването на „Арфа рисърч“ сочи, че за национален парламент на 9 юни ще гласуват 42% от имащите право на глас, а за Европейския парламент – 39,5%.
„Събирането на двата вота 2 в 1 предполага да имаме най-високата избирателна активност на европейски избори“, уточни социологът.
Относно кой кога е взел решение за кого ще гласува проучването показва, че повечето твърдо решени да отидат до урните – 78%, са взели решение преди старта на предизборната кампания.
През последните 2-3 седмици избор са направили 16% от решилите да участват във вота.
12% все още се колебаят – от тях 6% ще избират между големите партии и още 6% - между марките. „Това са над 300 000 души и техния глас може да се окаже решаващ на изборите“, коментира Геновева Петрова.
Най-голямо впечатление в предизборната кампания на анкетираните са направили интервютата на кандидати за депутати в медиите – 32%, предизборнитe дебати – 26%, билбордове, афиши и плакати, както и публикации в интернет и социалните мрежи – по 14%.
Най-малък е дялът на избирателите, които са се впечатлили от предизобрните срещи на партиите по региони – 10%.
Данните са от социологическо проучване на агенция „Алфа Рисърч“, проведено в периода 1-4 юни сред 1000 пълнолетни граждани от цялата страна и реализирано със средства на агенцията. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.