Случвало ли ви се е да не успеете да се качите на полет, въпреки че сте на летището и с редовен билет, а да доплатите полагащия ви се багаж допълнително? В разгара на летния сезон проверяваме как да защитим правата си при злоупотреби от страна на авиокомпаниите.

Международно проучване от 2022 г. показва, че един на всеки четири полета закъснява, а при един от всеки десет пътника е имало проблеми със забавен, загубен или повреден багаж.

Анкетата е проведена сред пасажери от осем европейски страни. На този фон 75% от пътниците, чиито полети са закъснели с повече от три часа, не са получили обезщетение според европейското законодателство.

Маргарита Мизова пътува както с нискотарифни, така и с по-висок клас авиокомпании безпроблемно. Допреди две лета, когато тя както и всички пътници в нейния полет се оказват в непозната за нея ситуация.

След часове чакане на летището, плащане на PCR тестове и проблеми с багажа самолетът излита с часове закъснение.

"Година и половина близо водихме имейл кореспонденция с авиооператора, докато ги убедим, че сме прави в това, което искаме. В последно време зачестиха случаите на мои познати и роднини, които имат проблеми с полетите. Мой роднина беше с отменен полет без авиооператорът да организира следващо пътуване. Те сами трябваше да намерят начин да се приберат в България. Имам познати, при които има дублирани полети, но там по-лесно се решават проблемите, защото си на място и можеш да заявиш претенциите си. В повечето случаи те са получили ваучери за обезщетение", разказва Маргарита Мизова.

Снимка: bTV

В подобни ситуации попадат все повече пътници, особено в разгара на летния сезон, споделят от Европейския потребителски център.

„Може да бъде отказан достъп до борда, когато отидем на летището и по преценка на персонала там по причини, които биха заплашили здравето на останалите пътуващи. Друг вариант е, когато са се оказали повече пътниците, отколкото може да превози самолетът. Тогава има два варианта – авиокомпанията търси доброволци, които могат да си позволят да изчакат следващ полет, на тях авиокомпанията прилага т.нар. облаги“, казва Соня Спасова от Европейския потребителски център.

Ако няма доброволци обаче, авиокомпанията сама решава кои от пътниците да не пътуват.

„Има две възможности – на пътника да му възстановят парите, ако той реши, че няма да пътува или той да бъде премаршрутиран възможно най-скоро или в удобно за него време“, допълва Соня Спасова.

Ако никоя от тези опции не бъде предоставена, пътниците могат да потърсят правата си на първо място през сайта на авиокомпанията, както и на сайта на Комисията за защита на потребителите, Европейския потребителски център или сайта на Гражданска въздухоплавателна администрация.

„Авиокомпанията не изплаща автоматично компенсация каквато би се полагала в определени ситуации, тоест пътникът трябва да потърси тази помощ и ако не я получи, може да се обърне към нас за съвет“, допълва Соня Спасова.

Маргарита Мизова съветва всички потърпевши да търсят правата си и да не се отказват въпреки дългия процес до излизане на финалното решение.