Ноември е месецът, в който светът традиционно прави рекорд в продажбите. Остават по-малко от две седмици до датата 25 ноември, която наричаме "Черен петък". Много семейства използват намаленията, за да пазаруват по-големи стоки за дома или за да подготвят коледните подаръци. Да очакваме ли добри сделки и големи намаления тази година, как инфлацията ще повлияе на голямото пазаруване?
Терминът "Черен петък" се появява за първи път през 1869 г., когато двама американски инвеститори предизвикват срив на пазара, като повишават цената на златото.
В резултат на това фондовият пазар спада с 20%, външната търговия спира, а стойността на царевицата и пшеницата се сриват.
В края на 80-те години "Черният петък" става синоним на пазаруване. В деня след "Деня на благодарността" се счита, че търговците ще преминат най-накрая от период на загуба т.е на червено, към период на печалба, т.е на черно и счетоводителите използвали различен цвят мастило - червено за загубите, а черно за печалбите. Така "Черният петък" става денят, в който магазините най-накрая излизат на печалба.
„Черният петък“ беше известен с това, че предлага 24-часови оферти на купувачите, които пазаруват лично. Всички сме виждали тълпите пред магазините, блъскането между хората в магазините в опит да изпреварят и да вземат за себе си намалената стока.
Сега, обаче, еднодневното пазаруване се е превърнало в едномесечен сезон на промоции в магазините и най-вече онлайн. Инфлуенсърите взимат все по-големо участие в кампаниите и една нова тенденция навлиза и в България - това е live shopping-а или пазаруването на живо, за което в Китай например се оказва, че вече обучават и децата в училище.
Въпреки инфлацията, специалистите очакват да видят добри сделки по време на "Черния петък".
„Намаленията ще бъдат по-трудни, цените вървят нагоре, въпреки това, търговците имат интерес да извършат повече продажби. Очакваме „Черния петък“ да е по-силен от миналата година“, заяви главният директор „Контрол на пазара“ в КЗП Игнат Арсенов.
„Това, което наблюдаваме, че от една страна търговците се опитват да увеличат периода на този "Черен петък". Вече още в началото на ноември започват и те вероятно ще продължат от началото на декември. Сега не е и толкова агресивна кампания, колкото предходна година“, допълни Никола Илчев от Академия за електронна търговия - еCommerce Academy.
Коронавирус пандемията и развитието на социалните мрежи променят както начина, по който пазаруваме, така и похватите, чрез които търговците привличат клиенти по време на кампания за намаления.
„Нека хората запомнят ключовата думичка евристика. Евристика означава, че ние обичаме да правим нещата, които са ни направили успешни. Важно е човек да запише в главата си аз направих най-доброто решение. Затова се появяват неща като лайв шопинг, затова инфлуенсърите толкова много влияят. Това променя логиката, предният път, когато видях такъв пост, или направих това, то беше успешно за мен“, обясни експертът по дигитален маркетинг Георги Малчев.
Лайв шопинг или пазаруването в реално време се очаква това да бъде една от най-големите тенденции в електронната търговия на бъдещето. До 2026 г. се очаква продажбите в реално време да стигнат до 20% от пазара на търговията във виртуална среда.
„Всъщност, това е един стар модел на търговия пренесен в един нов канал онлайн пространството“, заяви Никола Илчев.
Мястото на инфлунсърите се оказва ключово в иновативните кампании на „Черния петък“.
„Тази част, където очакваш, абе… сигурно е най-добрата цена, сигурно е последната бройка вече не работи толкова много и заради това трябва да имаме готови аудитории или хората, които увлечем, трябва да убедим хората, че наистина е най-доброто за тях“, добави Георги Малчев.
Ще останат ли опашките и надпреварите пред магазините в миналото?
„Да пазаруваш онлайн и офлайн са съвсем различен тип преживявания. Може би няма да изчезне дори не изключвам вероятността онлайн търговците, виждаме го вече – те след като достигнат едно ниво на популярност в онлайн средите, те започват да си отварят и физически магазини“, каза Никола Илчев.
Независимо дали пазаруваме онлайн или офлайн – правилата за търговците и промоутърите са еднакви.
„От 28 май има общоевропейски правила и вече има правила и за онлайн пространството. Ние сме извършили над 300 проверки и около 10% от тях сме констатирали нарушения. Цената трябва да е показана, задължително да има период на намаление – точно за кои стоки ще важи това намаление. Да е посочено старото намаление и новата цена, за да може потребителят да прецени дали е така. И най-вече търговците трябва да спазват правилото предишната цена да е тази, която са предлагали един месец преди намалението“, заяви Игнат Арсенов.
Най-често потребителските оплаквания са свързани с доставките.
„По-трудно се изпълняват поръчките. Забавят с доставките. Потребителите разбира се искат да упражнят правото си на отказ, трябва да знаят, че те разполагат с всички права, когато стоката не е на намаление. Когато връщаме продукта, търговецът е длъжен да ни върне парите в 14-дневен срок от упражняването на правото на отказ, като обаче той освен ни върне цената на продукта, той ни върне и цената на първоначалната доставка“, добави той.
Според данни от бранша на черен петък българинът пазарува най-много техника за дома.
„Най-много бяла или черна техника за дома. Разбира се мобилни устройства. След това дрехи и обувки. Една от категориите, която виждаме, че започва да расте и на „Черен петък“ това са различни добавки, хранителни продукти и режими и всичко, което е свързано със здравето и храненето на човек“, заяви Никола Илчев.
Една трета от сумата, която българинът отделя за покупки онлайн през годината е по време на "Черен петък".
Какво съветват специалистите?
„Най-важният съвет, който можем да дадем на потребителите, е да не се водят по процента на намалението, а по това доколко им е изгодна цената“, заяви Игнат Арсенов.
„Да внимават и да проверят от кого закупуват стоките си. Един от методите, чрез които могат да проверят търговеца, е като отидат в общите условия и погледнат дали този човек е посочил юридическо лице, дали има всички данни, а вторият метод е да влязат в социалните му канали и за да проверят дали има мнение на клиенти, негативни коментари за измами и други подобни“, каза Никола Илчев.
„Вече има много инструменти в интернет, които ви позволяват да видите предходна цена, предходна лендинг страница на съответната компания, как са изглеждали тези неща. Едва ли 2-3-5 неща са толкова критични, за да не може да проверите, ако не го направите, решението си е ваше“, каза Никола Илчев.