По традиция Черният петък се случва в последния петък на месец ноември, но тази година заради COVID пандемията намаленията започнаха по-рано и ще продължат няколко седмици.
Тази година най-търсена е техниката. В Топ 5 влизат още детски играчки, спортни стоки, мебели и облекло.
„Техниката е по-скъпа и когато има намаление, се усеща разликата. Много хора се възползваха да си вземат нова техника за хоум офисите си – лаптопи, таблети. При козметиката има спад заради носенето на маски, стана малко като в Арабския свят – виждат се само очите“, обясни Рая Попова от Българската Ритейл Асоциация.
Тя уточни, че спад има и при облеклото. През тазгодишните намаления са продадени с 15% по-малко дрехи и обувки. Намаленията по време на кампанията са от 10 до 60%.
Онлайн или офлайн
Често клиентите избират да пазаруват в големите търговски центрове по време на Черния петък, защото различните видове стоки са събрани на едно място. Тази година обаче коридорите на търговските центрове са значително по-разни. Заради пандемията голяма част от клиентите решиха да пазаруват онлайн.
За да осигурят безопасен Черен петък, търговците предприеха различни мерки - основно за дезинфекция и дистанция. В пробните се допускат 50% по-малко хора, за да може да се осигури дистанция от метър и половина. След проба дрехите се обработват допълнително с UV лъчи.
Месецът на разпродажбите е най-силен в магазините за техника. В ТОП 3 на най-продаваните продукти са лаптопи, телевизори и дребна бяла техника като прахосмукачки.
Уловките и нелоялните търговски практики
Заради засиленото пазаруване онлайн тази година от Комисията за защита на потребителите са извършили два пъти повече проверки на интернет магазините.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов даде пример за продукт, който е проследен от инспекторите и за когото е установено нарушение. Цената на диван на 11 ноември е 577 лв., а след обявяването на намалението - на 18 ноември, цената става 490 лв., но като първоначална е посочена сумата от 669 лв. Така у клиента се създава усещане за по-високо намаление.
За подобна нелоялна практика глобата стига до 30 хил. лв. Актовете може да се обжалват в съда.
„В конвенционалната търговска мрежа има по-строги правила за намаленията. Там задължително трябва да бъде поставена и старата, и новата цена, да се обяви процентът на намалението и старата цена трябва да е действала поне един месец“, обясни Маргаритов.
Маргаритов обясни, че търговците не са длъжни да намаляват всичките си артикули по време на Черен петък. По думите му една и съща стока може да се предлага от различни търговци, така цените и намаленията могат да са различни.
Той апелира, за да не останем неприятно изненадани, да проследим каква е сумата на желания артикул педи да започнат намаленията.
Маргаритов обясни, че допълнителните такси не са в разрез със закона, ако са обявени предварително и потребителят е запознат с тях преди да закупи желаната стока.