Близо 130 учители са заразени с COVID-19 от началото на учебната година, за 20 дни, т.е. средно дневно по 6 заразени. Учениците са много малко – 90 на брой, 6 пъти по-малко от общия процент заразени. Това каза в предаването „Лице в лице“ министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той допълни, че, ако има заразен ученик, се карантинира целият клас, тъй като се предполага, че това е средата на взаимодействие.
„Добрата новина с вируса е, че коефициентът на заразяване е 1 - 1,2, т.е. че не се заразяват голям брой хора от един заразен, но често се получават и клъстери, когато не се спазват мерките за спазване на дистанция“, допълни образователният министър.
По думите му, Министерство на здравеопазването в момента обсъжда и е предложило проект на прагови стойности, при които да се минава на обучение в електронна среда.
„Не говорим за преминаване на цялата система, а отделно училище или отделна област. 20 процента от децата в училището е една от праговите стойности – със симптоми сходни на COVID заболявания.
Това означава, че може и да е грип. Много е по-вероятно училищата да затворят, когато дойде грипът, отколкото сега заради COVID“.
Не се говори за затваряне на цялата система, категоричен беше министърът.
Ако децата са в карантина – родителите не са в карантина, обясни Вълчев. По думите му, те са второ ниво взаимодействащи, а първо ниво са в карантина.
Малко над 500 деца са поискали да учат онлайн – това е т.нар. дневна форма, каза министърът. Има и деца, които по здравословни причини учат в електронна среда, допълни той.
„Има няколко компенсаторни механизма – единият е включване в реалната класна стая чрез реална връзка. Допълнителни часове минимум 10 и индивидуални консултации. Гласувахме да се заплащат допълнително по 15 лв. на час на учителите“, заяви Красимир Вълчев.
Образователният министър обясни, че ако има деца със симптоми, изискването е временно те да се отделят.
„Може в отделна стая, но проблемът е, че повечето училища нямат достатъчно стаи. Може и навън, ако метеорологичните условия позволяват. Целта е детето да не е в класната стая.
Повечето училища ползват обособени стаи, те са по-широки стаи. Проблемът с т.нар. стаи за отделяне не трябва да създават психическо напрежение сред децата".
Във връзка с недостига на лаптопи за учителите, министър Вълчев каза, че учителите нямат и работни стаи, а работят в учителската стая и в класните стаи.
„Имаме 37 000 класни стаи и целта е във всяка от тях да има лаптоп, не само за да имат служебен компютър, те трябва да нанасят отсъствия в електронни дневници – близо 2000 училища имат вече електронни дневници.
Само 3 на 1000 паралелки не учат в реалната класна стая. 997 учат.
Ние трябва да имаме компютър във всяка една стая – взехме решение да се закупят 20 000 компютъра, но е въпрос на време да се случи, защото е свързано с процедури“.
Учителите по време на затварянето на училища ползваха лични лаптопи. Имаше 1 процент, които нямаха възможност, тогава училищата помогнаха със служебни лаптопи, допълни министърът.
"20 000 за учителите и 60 000 за учениците комптърни устройства предвиждаме да се закупят в следващите години".
Наличието на PCR-тест показва, че към момента на теста има наличие или отсъствие на причинител на заразата, но не и във всеки един друг момент по време на карантината. Тя е най-ефективното средство за намаляване на заразата и не може да бъде заменена, допълни Красимир Вълчев.
Трябва да има дежурен епидемиолог, понякога има проблем с връзката, най-вече в София, където са една пета от случаите на положителни тестове сред учениците. Миналата седмица изградихме бърза връзка и има предпоставки тя да функционира, заяви Вълчев.
Във връзка със случая в столичното 125-о училище, където деца, които трябва да са под карантина, отидоха на училище, защото директорката не е успяла да се свърже с РЗИ, министърът обясни, че е имало няколко часа на рискова среда.
„Когато са били децата на училище, а не под карантина – директорът може да вземе решение по-скоро децата да не идват на училище, ако не е дошъл дежурният епидемиолог“.
Системата на образованието е относително спокойна, моделът, който избрахме работи, има единични случаи в някои училища, стараем се да ги изчистваме. Системата на образованието е дисциплинирана и подредена.
По отношение на детските градини, министър Вълчев заяви, че са разширили броя на дните, в които децата могат да отсъстват по преценка на родителите, там няма онлайн обучение. Не е подходящо в ранна детска възраст взаимодействието с електронни устройство, много вреди на детето, каза още той.
"За поредна година максимално увеличаваме и минималните заплати, за да привлечем повече млади хора. Най-голямото предизвикателство е да мотивираме добрите ученици да стават учители", допълни Красимир Вълчев.
Той съобщи, че има анализ за качеството на образованието онлайн. По думите му, има дефицит и всички системи на образованието малко или много са пострадали. При нас се случи относително по-добре, много бързо стартираха училищата за разлика от други страни, уточни Вълчев.
Има дефицит по отношение на социализацията и на образованието. Има деца, които са отговорни с отговорни родителите и чисто обучителната част при тях беше компенсирана. Това е компенсаторно обучение, не може да замести реалното, допълни Вълчев.
По думите му, трудно може да се каже има ли понижение на качеството на образование, защото то е функция на много фактори.
"Имаме невъзможност на учителя и на ученика на да провеждат ефективно образователно взаимодействие", категоричен беше Красимир Вълчев.