Дебат за образованието по време на пандемия с Милена Дамянова, кандидат-депутат от коалиция ГЕРБ-СДС и Мукаддес Налбант, кандидат за депутат от ДПС се срещнаха в студиото на „Лице в лице” за предизборен дебат на тема образование по време на пандемия.
Образованието се превърна в най-голямата жертва на пандемията
Милена Дамянова обясни, че не е съгласна с подобни твърдения и допълни, че трябва да отдадем заслужените благодарности на всички, работещи в сферата на образованието, които са реагирали изключително бързо и професионално в условията на пандемия.
„Само за определени дни системата промени изцяло модела на работа и опроверга изцяло нападките, че тя е консервативна. За българските ученици образователният процес не е спирал, ние нямаме затворени училища – те минават в обучение в електронна среда. Системата показа гъвкавост”, каза депутатът от ГЕРБ.
На другия фронт обаче е Мукаддес Налбант. Според нея пандемията е разкрила всички големите дефицити и на образователната, и на здравната система, защото без тях едно общество не може да се развива.
„Децата са голяма жертва. Не смятам, че образователната система беше готова. Вярно е, че и по света никой не беше подготвен, но ние можехме да посрещнем с по-голяма лекота предизвикателствата”, добави кандидат-депутатът от ДПС.
Мукаддес Налбант изтъкна, че в 70 училища в страната нито един учител не е разполагал с интернет и компютър, 80 000 деца не са имали достъп до учебния процес. Само 20% от учениците смятат, че електронното обучение им дава положителни резултати, а 47%, че "резултатите са много зле".
Според Дамянова обаче това не са актуални данни.
„В момента имаме 6% от децата, които имат затруднения с достъпа до интернет, но се закупиха близо 45 000 устройства. Има липси, но Министерството на образованието се опитва да ги преодолее”, обясни тя.
Различно заплащане и делегирани бюджети
Според кандидат-депутатът от ДПС има основни разлики в заплащането в страната заради делегираните бюджети.
Милена Дамянова обаче репликира и заяви, че отдавана това не е така, защото са въведени „защитни механизми”, които защитават училищата и детските градини именно в малките населени места.
„Има малки училища, в които екипите получават много по-големи заплати от екипите в големи училища. Това е правилно, за да можем да накараме повече млади хора да започнат да работят именно там”, допълни тя.
Качеството на българското образование
„Трябва да има еднакво отношение към всички училища. По данни на ЕК знанията на децата в града и знанията на децата по селата у нас е 113 пункта, това са три години разлика”, заяви кандидат-депутатът от ДПС.
Според Дамянова обаче в страната има много училища в малки населени места, които показват високи резултати.
Вижте целия дебат във видеото.