С началото на серията от конфликти в Близкия Изток България стана една от целите на бежанските вълни. През годините се очертаха и няколко основни маршрута. Балканският преминава точно през границата с Турция. Общо 5 гранични полицейски управления пазят браздата там. Екипите в Елхово и Средец са под най-големия мигрантски натиск.

След задължителния инструктаж граничните полицаи се насочват към браздата и границата с Турция над „Лесово“.

Снимка: bTV

Нощните дежурства са най-рискови. Част от екипите пътуват до определените зони за охрана повече от час. По оградата личат и скорошните пробиви от бежанци.

Освен живата сила, всеки наряд разполага с куче следотърсач.

„Това е служебно куче Оман. Той е на 4 години. Аз съм водача му.
Породата е немска овчарка. Когато има нарушение на държавната граница, срез или има нарушители по най-бързия начин отиваме на нарушението, установяваме го и тръгваме по следата. Същевременно колегите извършват заграждащи действия, с които работим заедно за установяване на нарушителите“, каза Атанас Атанасов - водач на служебно куче, ГД „Гранична полиция“.

Снимка: bTV

В пълен мрак - така протича дежурството на граничните полицаи, но за да опазят външната граница на ЕС - те залагат не само на жива сила, но и на модерните технологии.

Мобилни джипове с термокамери обхождат браздата денонощно.  Т.н. „терми“ покриват зоните без стационарно видео наблюдение и предпочитаните маршрути на каналджиите.

„Те са независими. Действат си като съвсем отделен наряд. Ползва се на височини, където има по-голяма видимост и може да се покрие голям район за наблюдения. Предимстата - мобилността на системата. Може да се локализира на няколко места по време на един наряд в зависимост къде има нужда от видео наблюдение. При забелязване на лица, подхождащи към държавната граница, може да се създаде организация с дежурната група за обезпечаване на района, в който са забелязани“, обясни Петър Методиев - началник сектор „Специални тактически действия“ към РДГП-Елхово.

Снимка: bTV

Целта е евентуалните нарушители да бъдат забелязани още преди да са преминали браздата. Ако успеят обаче гонките продължават с часове. Дежурството също.

 

Освен от мобилните камери и наземните екипи, стационарни наблюдение също покриват част от границата.

„Капитан Андреево“ - най-натоварения сухопътен граничен пункт в Европа и втори в света. Оттук годишно преминават близо 8 милиона души.

Освен през „зелена граница“ опити за преминаване на мигранти има и тук, обикновено с тежкотоварния трафик. Всеки камион се оглежда щателно.

Със специална апаратура се търсят скрити мигранти.

„Нарича се газ анализатор. С нея откриваме дали има укрити хора в товарния отсек на товарните автомобили. Като покаже завишени стойности и отваряме камиона. Хващаме мигранти най-редовно. През ден. По двама. Сами има. Най-често сирийски граждани, от Ирак, турци от кюрдски произход. При всяко едно съмнение може да използваме рентген.

Снимка: bTV

Наскоро имахме случай, като отворихме камиона, имаше 2 укрити лица, които бяха увити със алуминиево фолио и изглеждаха, като космонавти с цел да не ги видим на проверката с рентген, но не успяха. По шасито се крият често. В кабината също. Имахме случай на матрака на самото легло на шофьора изрязан от долната страна и е беше един вид като в ковчег. Лежи вътре в матрака и е завит с чаршаф“, каза Петър Шишманов - старши полицай, „Гранична полиция“.

Снимка: bTV

Има и опити за преминаване директно през гишетата.

„Лично на мен ми се е случвало в кола да открия. Семейство, швейцарско - майка, баща, две деца и в багажника двама сирийци. Случва се.
Имаме в български коли, имаме в турски коли, одрински коли“, обясни Ива Велкова - старши полицай, „Гранична полиция“.

На смяна през граничния пункт преминават по около 2500 автомобила. Освен мигранти опити за влизане в ЕС правят и лица с фалшиви документи. В рамките на няколко минути, експертите трябва да направят серия от проверки.

Снимка: bTV

Ако служителите на първа линия се усъмнят - документите подлежат на щателна проверка. Тя завършва със снимка на собственика му в реално време.

На граничния пункт функционира и единствения по рода си тристранен контактен център - в него информация обменят трите граничещи държави.

Въпреки това преминаване на границата не липсват, а клипове в ТикТок запечатват и как става това.

„Ако все пак успеят да се измъкнат от граничната зона, а това става най-вече ако успеят да се качат на микробус или автомобили - вече нашата информация я предаваме по-натам във вътрешността на страната, където да бъдат спрени. Огромната част от мигрантите, които се излъчват по репортажи, че са спрени в София, Пловдив или границата със Сърбия например - те се проследяват по номера още оттук. Ако трябва да бъдем честни, има и такива, които успяват да заобиколят всички мерки. Дали от първи-втори или трети път, но ние се стараем да са все по-малко и техният път през България да е все по-труден. Резултатите напоследък показват, че сме на прав път. Данните на австрийските власти са, че от 126 000 мигранти, които са стигнали до Австрия миналата година по всички пътища тази година са само 43 000. Нашите данни сочат същото - при 165 000 опита от началото на годината това е 50% от миналата година за същият период“, заяви Антон Златанов, директор на „Гранична полиция“.