Име древно и далечно, но познато на всички. Място, на което са били мнозина, но всеки си го представя по различен начин. Името на древния Витлеем идва от арамейската дума за „хляб“ – „лахма“, която и на арабски, и на иврит звучи по сходен начин. „Бейт“ пък е къща и дом - отново и на двата езика.

„Домът на хляба“ е родното място на Божия син за нас – християните, но и родното място на Давид, вторият цар на Израел. Тук са намерени свитъците от Мъртво море, които са най-древните фрагменти от Библията, достигнали до нас. И първата статуетка на хора, правещи любов.

През вековете в града подслон намират и сирийци, и арменци, бягащи от геноцида в Османската империя. Лично съм бил в бежанските лагери в околностите на Витлеем с хиляди палестинци, които пазят документи за собственост от същото това време с мисълта, че някой ден ще се върнат по родните си места.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Когато снимах тези хора и места в документалните си филми вече преди толкова години, през цялото време си мислех колко сложен е прочитът на човешката история, особено в комбинация със съвременната политика. През отиващата си 2023 г., този прочит стана още по-сложен и трагичен, защото Адът отново се отприщи – и за евреите, и за палестинците. По местата, където се ражда Божият син и нашата религия.

Достатъчно е да се разходиш из покрайнините на Витлеем,  за да осъзнаеш колко различна е човешката природа от всички послания, напътствия и идеи, заради които се ражда Божият син.

В края 2023 г., след всичко, което се случи, връщайки се към онези картини от „Дома на хляба“, си мисля, че в момента сме в исторически период на липса на силни човеколюбиви лидери. Забързаният ни свят се управлява не от хуманисти, а от противопоставянето на две крайности, които се подхранват взаимно.

В глобален мащаб, от едната страна е цивилизация, в която демокрацията се разклаща от собствените си постижения и свръхконсумация, а от другата са тиранични типове, които символизират силната ръка от минали епохи, сякаш извадени от килера на историята. Класически деспоти, въоръжени с пари от преяждащите си противници. На Изток произвеждат, на Запад консумират. Изтокът презира Запада и всичко, което той символизира, а Западът подозира Изтока, че иска да наложи своето тиранично разбиране за света, подхранено от парите на всичко изядено, изпито, произведено, използвано и изхвърлено на бунището на целия материализъм на нашето днес. Култура на силата, която изостави силата на културата.

Това се случва в свят, чиято скорост е трудно поносима за осмисляне и възприемане и ражда подсъзнателен бунт в главите на милиони. Свят, който не разбираме докрай и все по-често описваме такъв какъвто не е. Свят, в който празнуваме изкуственият интелект, докато естественият интелект на обществата отдавна линее. Свят, в който все така на много места религията се тълкува като политически инструмент, подклаждащ насилие и оправдаващ агресия. Толкова присъщо за човешката природа и все така далеч от божественото.

Но колкото и да ни залива информацията, която тече по всички канали, колкото картини, образи, звуци и емоции да преминават през нас, минутата има 60 секунди, един час е все така – 60 минути, денят е ден, а нощта е нощ. Небето е небе, звездите са звезди. Някои неща не се променят и не се отмиват от вълните на времето. Това важи най-вече за вярата.

Тя е лична. Тя не е сложна. Защото ако вярваш, вярваш със сърцето си. Появата на християнството цели спиране на войните. Това е причината мирът да е закодиран на толкова много места в евангелията. Това е и символът на Рождеството – идва новото, мирното, идва спасението. Но спасението идва само ако го потърсиш сам и го видиш в очите на другия. Това е смисълът на тихата и святата нощ, която всички очакваме и тази година с все същата неугасваща надежда.