Близо 150 милиона лева от приватизационните сделки в „Слънчев бряг“, милиони от продажба на земите в курорта и още от наеми на имоти. Такива са приходите на дружеството „Слънчев бряг“ АД за периода от създаването му в зората на демокрацията до днес.
Къде са парите на „Слънчев Бряг“ АД, попитаха негови акционери - бивши шофьори, сервитьори и администратори в курорта. Въпросът възникна, след като десетки години наред дружеството отчита загуби и не изплаща дивиденти за акциите.
Защото през 2010 г., когато почти всичко държавно в курорта е продадено, по сметките имало под 10 000 лв. 92 милиона лева били похарчени за поддръжка на улици и осветление, обясняваха тогава бившите шефове на дружеството. Сигнализирана бе прокуратурата.
Сега, 24 години по-късно, става ясно, че проверките открили „нередности при отчитането на сделки“, но не и престъпления. Собствени хотели и заведения „Слънчев бряг“ АД вече няма. Притежава само инфраструктурата на курорта и още близо 700 декара земя, част от която дава под наем - за тротоарно право, паркинги, складове.
Да наемеш до 1 квадратен метър за сергия в „Слънчев бряг“ например струва 705 лв. за сезон, казват от дружеството. От 5 до 10 квадрата, всеки метър се доплаща с по 430 лв. За по-големи търговски площи числата се увеличават.
Основните приходи на „Слънчев бряг“ АД са от наеми. И въпреки тях, в последните години дружеството продължава да е на минус. А акционерите и техни правозащитници, продължават да питат защо няма пари.
„Файтонджии, таксита, морски таксита, има хиляди бизнеси на територията на комплекса, всички от тях плащат актуални цени, за да работят в този курорт... Къде са тези средства?“, казва Кръстьо Пеев, ГС „Обществен съвет – Несебър“.
Акционери и хотелиери в „Слънчев бряг“ пък се оплакват и от друг проблем – състоянието на инфраструктурата на курорта, за която трябва да се грижи дружеството.
„Инфраструктурата на „Слънчев бряг“ е в ужасно състояние“, казва Кръстьо Пеев.
„Много лошо е. Защото не са подменяни нито тротоари, нито осветление, нито нищо, може би от 50 години. Само се сменят едни крушки от време навреме и нищо друго не се прави. Тук –там се прави някакъв частичен ремонт, тук сменят някакво тротоарче, там сменим нещо и това е“, разказва Венелин Ташев, хотелиер в „Слънчев бряг“.
Приходите от наеми отиват главно за поддръжка на инфраструктурата, отговарят от „Слънчев Бряг“ АД. За ремонти на улици, настилки, осветление се влагат по милион и половина лева годишно. Парите били ограничени и заради факта, че хотелиерите и ресторантьорите в курорта не плащат такси за поддръжка на инфраструктурата.
„Инфраструктурни такси. Последно такива са изплащани, доколкото знам през 2010 г. и оттогава насам нито един собственик на туристически обект не заплаща, въпреки ползването на инфраструктурата“, казва Маргарита Събева, юрист на „Слънчев бряг“ АД.
Вие поддържате една инфраструктура, за която не ви плащат?
„Абсолютно. Дружеството е опитало да ги търси по съдебен ред, но съдът е казал, че „Слънчев бряг“ не е страна по приватизационните договори и затова то няма основание да предявява подобни претенции“, отговаря тя.
Това решение на съда е по искане на „Слънчев бряг“ АД срещу хотелиер да плати около 200 000 лв. такса инфраструктура за 5 години. Съдът е отхвърлил иска, защото дружеството няма споразумение с хотелиера за такова плащане, а също и ясен начин, по което се пресмята.
Това не е единичен случай. Оказва се, че още при приватизацията на хотелите в курорта някои от собствениците не се договорили да плащат на „Слънчев бряг“ АД за поддръжка на инфраструктурата. Друга част от бизнесмените имат такива споразумения и внасят такси, но само до 2011 г. След това всички се вдигат на протест с искането да спрат да плащат.
Хотелиерите в „Слънчев бряг“ се обявяват против таксите, защото успоредно плащат местни и туристически данъци към община Несебър.
Вие плащате местни данъци и такси на общината, а общината не се грижи, а друг се грижи?
„Точно така“, отговаря хотелиерът Венелин Ташев.
А „Слънчев бряг“ АД – на него плащали ли сте някакви такси за тази поддръжка там?
„Не, не плащаме. Когато ние отидем в община Несебър и искаме по някакъв начин да почне да се оправя инфраструктурата, те се извиняват и казват не можем. Отиваме от там в дирекцията, в АД-то, и те ни казват: „да, ние сме принципалът, но нямаме пари, защото вие си плащате данъците в общината“. И така ние сме в един омагьосан кръг и не знаем на кой да се молим“, посочва Венелин Ташев.
Влиянието на протестиращите хотелиери е голямо. Още от приватизацията на курорта тук има едри бизнесмени, хора, свързани с бивши политици, а също и с бившите силови групировки от прехода.
След протеста през 2011 г. с ясното знание на държавата като акционер, дружеството спира да иска такси инфраструктура. Оттогава, вече повече от 10 години никой не плаща за поддръжка на улиците в „Слънчев бряг“. Нямало закон, който да задължи хотелиерите да сключат или подновят споразумения, за да плащат, казват от „Слънчев бряг“ АД.
И до днес обаче „Слънчев бряг АД“ и Община Несебър не са се разбрали и уточнили кой какви такси и на кого е справедливо да плаща. Политици са предлагали инфраструктурата в курорта да бъде продадена на общината, но и това не се случва.
bTV търси за позиция Община Несебър, но дългогодишният ѝ кмет Николай Димитров отказва коментар. Инфраструктурата в „Слънчев бряг“ си остава горещ картоф. Всеки иска да я ползва, но кой е готов да плаща сметката?
И още един куриоз – ВиК мрежата на „Слънчев бряг“ също е на акционерното дружество. Тя се стопанисва от ВиК Бургас, които също отказват да плащат такси, казва собственикът „Слънчев бряг“ АД. Налага се всяка година от 2009-та насам „Слънчев бряг“ да води дело за стотици хиляди лева обезщетения срещу ВиК. Всеки път ВиК губи делото и си плаща, но забележете – на следващата година отново стопанисва чуждите тръби и отказва да плати. Питаме ги защо.
„Спорът дали собствеността на ВиК инфраструктурата на територията на к.к. „Слънчев бряг“ е частна или общинска може да бъде разрешен единствено от българския съд“, отговориха от ВиК-Бургас.
От ВиК обясняват, че някога имали договор да подържат водната мрежа със „Слънчев бряг“ АД, но той изтекъл. Опитали да я предадат обратно на дружеството, но оттам по думите на защитника на ВиК - отказали. Така водната компания продължила да влага пари в поддръжката и до сега.
Затова ВиК не иска да плаща, спори пред съда, но губи дело след дело. Така плаща допълнително стотици хиляди левове съдебни такси и адвокатски хонорари. Само по едно от десетките дела ВиК - Бургас е платила 120 000 лв. адвокатски разноски, четем в съдебните решения.
Другата страна - „Слънчев бряг“ АД, отчита всичко това като своя победа и защитен интерес, но всички тези пари излизат от държавата, която е собственик на ВиК-Бургас, т.е. косвено от джоба на нас - данъкоплатците. От 2009 г. насам, стотици хиляди левове държавни пари се харчат година след година за дела с предизвестен край.
От приватизацията на „Слънчев бряг“ досега са изминали над 20 години - време на растеж и забогатяване за десетки предприемачи, и обедняване на отговорното за курорта „Слънчев бряг“ АД. Време, в което начело на държавата – акционер са се сменили 8 редовни правителства. А за поддръжката на улици и осветление все така не се плаща.
Писмени отговори от „Слънчев бряг“ АД по въпросите за поддръжката на инфраструктурата и отказа от плащане на такси, четете тук:
Писмената позиция на ВиК-Бургас по делата със „Слънчев бряг“ АД, четете тук:
Още за споровете между „Слънчев бряг“ АД и ВиК-Бургас става ясно в решение на Върховния касационен съд по едно от делата между тях: