Обществена поръчка за ремонт на пътища срещу над 5 милиона лева европейски пари е дадена на фирми без конкурс. Изискването за конкуренция при държавните поръчки за милиони е прескочено с обяснението за неотложна нужда. Какво значи неотложност в случая и доколко тя оправдава липсата на конкуренция при поръчката провери Марин Николов.
15 декември 2023 г. Седмица преди Коледа Югоизточното държавно горско предприятие възлага обществена поръчка за ремонт на пътища до българо-турската граница. Стойността му е 5 400 000 лв. Парите са европейски, а поръчката е за нуждите на „Гранична полиция“ при охрана на границата.
„Подравняване, след това настилане с нов материал и отводняване на пътя“, казва Станимир Сотиров, зам.-директор на ЮИДП- Сливен.
Поръчката е възложена бързо - вместо да обяви обичайния по закон конкурс за най-изгодна оферта, горското предприятие директно посочва 3 фирми да извършат ремонтите и дава милионите. Първата от фирмите е „Елит Строителна Компания“ с управител Иван Диков, племенник на бившия главен архитект на София Петър Диков. Друга негова фирма е акционер в „Слънчев Бряг Холдинг“, заедно с дъщерята на някогашния член на групировката СИК Младен Михалев - Маджо. Вторият изпълнител на ремонтите до границата е сдружение на водещата „Кристална Вода АД“, която е 85% собственост на фирма с управител Ася Христова. Същата оглавява компании на Румен Гайтански, известен покрай извозването на боклука на София, а напоследък – и със строежа на скандално известната незаконна сграда край язовир Искър, чието събаряне започна наскоро.
Третата фирмa изпълнител на горското е „Монолит ЕООД“ от Сливен. Всяка от трите компании е избрана да ремонтира по няколко пътни отсечки в районите на Резово, Малко Търново, Кости и Средец. Три месеца след старта пътищата са готови. Допускат ни да ги видим. Заместник директорът на горското предприятие Станимир Сотиров няма забележки.
„Така трябва да изглеждат пътищата, извършен им е текущ ремонт“ казва той.
Как изглеждаха преди?
Не са подържани с години и не бяха годни за движение.
Заради дупки, заради кал?
Да, да, дупки, дупки.
Обаче преди пак ли си е имало чакъл?
Той си остана отдолу, да
Просто са запълнени дупките?
Да, то затова е текущ ремонт, нямаме промяна на съществуващо трасе, на габарити на пътя.
Подобно изглеждат и останалите участъци след поръчката. Повечето са отсечки от по-дълги пътища, които остават неремонтирани. Например този път - годен за проходима кола, но по-тежък, заради неравности. Дебелината на новия слой чакъл по задание е между 5 и 10 см. На този участък край Малко Търново колите вече са прокарали коловози.
От МВР потвърждават за bTV, че пътищата се използват денонощно от граничните полицаи в условията на засилен миграционен натиск и ремонтите им са от полза. Стигаме обаче до основния въпрос. Защо над 5 милиона лева от джоба ни са дадени на фирми без конкурс, който би могъл да гарантира оптимална цена и качество. Рисковете при такъв вид поръчка обяснява дългогодишният одитор в горския сектор Илия Георгиев.
„Липса на реална конкуренция, което означава, че са изпратени покани до точно определени участници. В такива случаи другите фирми не разбират, че има такава обявена поръчка. При свободна конкуренция може да се представят оферти с около 20% по-ниски от предложението. Което при 5 милиона и нещо означава, че 1 милион лв. би могло да има по-добри оферти“, казва Илия Георгиев, експерт по обществени поръчки.
В такива случаи другите фирми не разбират, че има такава обявена поръчка?
Разбира се. Игнорира се възможността за взаимен контрол между различните участници. Така нареченото пряко договаряне е вид процедура, допустима по неотложност, изключителни обстоятелства, бури, въобще катаклизми някакви, природни явления.
Тъкмо с неотложност на ремонтите горското предприятие е оправдало липсата на конкурс по поръчката за граничните пътища. Доколко реална обаче е тази спешност? Директорът на Югоизточното предприятие Димчо Радев пояснява: „Имаме решение на Министерски съвет - постановление за неотложност. И това наложи да се използва това постановление, за да се направи във връзка с ремонта на граничните пътища. Поради сроковете, които налагат по-кратко изпълнение и по-бързото възлагане на такава обществена поръчка.“