Едва 9 общини у нас покриват нормите за качество на въздуха, а страната ни е обект на наказателна процедура пред Съда на ЕС заради превишения на фините прахови частици. Къде това, което дишаме, е сред най-големите проблеми на хората.

В Морската градина на Бургас хората казват, че все по-трудно усещат мириса на морето.

Според Румен Стоев мръсният въздух е причината за честото боледуване на детето му и твърди, че не вярва на контролните органи.

"Миризмата да не идва от асфалтиране наблизо? Да не идва някой, че си е преливал масло или петрол в колата?" Или пък съответно най-абсурдният отговор, които имах е: "Някой да не си мие бидоните за зеле?", казва Румен.

Според институциите и според предприятията такива замърсители няма, или ако ги има – те са неизвестни”, заяви Спас Узунов от фондация "Биоразнообразие".

Екоинспекцията в града е категорична – има превишения само на фини прахови частици и то само в кварталите най-близо до индустриалната зона, а нефтената миризма е от утайници на рафинерията преди приватизацията. 

„Отпадъци от асфалт, от битум и при една температурна инверсия те започват да се разтапят и над тях започват да се носят едни миризми… направо се, опушвате се… все едно сте застанали зад бензиностанция”, коментира инж. Тонка Атанасова, директор на РИОСВ – Бургас.

Ако има нарушение при утайниците, държавата, която отговаря за тях, сама ще трябва да се санкционира. Няколко промишлени предприятия в града, включително заводът за дървесина и рафинерията, са глобявани за миризми или превишения на нормите.

„Много често се е случвало даже при получен сигнал вятърът да духа при обратна посока. Тоест, няма как миризма от нашето предприятие да стигне до града и да бъде усетено от хората”, категорична е Наталия Димитрова от "Връзки с обществеността" на рафинерията.

Инвестициите на големите предприятия за по-чист въздух не успокояват протестиращите бургазлии, които ще дишат нефтените утайки най-късно до 2025 г., докогато трябва да са преработени.

И в Пловдив като причина за здравословните проблеми сочат въздуха.

„На моменти започвам да се задъхвам, което не е много обичайно за мен, а пък аз ходя много. И двете ми деца имат проблеми с дишането”, споделя Ралина Камжалова.

В индустриалния район средните стойностите на фини прахови частици за годината са над нормата.

„Има една спефицична климатична особеност за гр. Пловдив. Ние се намираме в една безветрена зона”, обясни Ангелина Ангелова, от "Контролна дейност" към РИОСВ-Пловдив.

Вятърът в София през студените месеци не спира Иво Делин да ходи с колело на работа. Но мръсният въздух успява.

„На кръговото на Четвърти километър, което е в котловина и отгоре Цариградско бълва много газове, там доста трудно се диша”, каза велосипедистът.

Официалните данни сочат, че част от станциите в столицата покриват нормата за фини прахови частици. Преди да преместят станцията от централното кръстовище на Орлов мост,  районът и официално е сред най-мръсните.

„Причинителят, може би се вижда тук от фона, това са безкрайните задръствания от автомобили. И двете са проблем – и азотните диоксиди създават проблем, и фините прахови частици, а те имат и комбинативен ефект, защото се отразяват понякога на едни и същи органи – респираторни заболявания и т.н.”, заяви Ивайло Попов, от Сдружение "За земята".

„В нормативната уредба има определени норми, по които се поставя станцията на определено място, така че да бъде показателна за качеството на въздуха”, обясни Златина Сколарска, изпълнителна агенция "Околна среда".

И затова институциите казват, че гражданските данни не са верни, а превишения и на газове в София официално няма.