България продължава да е сред държавите членки на ЕС с най-много смъртни случаи, дължащи се на замърсяването, се посочва в доклад на Европейската комисия. За последните 5 години в Пловдив минимум една пета от дните в годината е с превишение на нормата за фини прахови частици. Дните с мръсен въздух са поне 2 пъти над нормата от 35 дни годишно. Все пак обаче данните от двете станции на екоминистерството в града сочат, че има тенденция замърсяването да намалява през последното десетилетие. 

В годината на приемането ни в Европейския съюз 2007 г., откогато страната ни трябва да отговаря на изискванията за нивата на фини прахови частици във въздуха, дните с превишения са били 206. През 2018 г. те са били под 80 в централната част и близо 110 в район „Тракия”, където е и една от индустриалните зони. Там сега има почти 2 пъти по-малко дни с опасен въздух отпреди 10 години.  

Снимка: btvnovinite.bg

Именно район „Тракия” обаче се оказва най-малкият замърсител на годишна база. Най-много фини прахови частици се отделят в район „Централен” и в район „Западен”. Основните източници са промишленото и битовото отопление, както и транспортът. Данните на общината сочат, че почти половината от регистрираните автомобили са 20-годишни. В града с почти половин милион души население регистрираните превозни средства са около 200 000. 

Гражданските станции към проекта airbg.info показват, че основното замърсяване е през зимните отоплителни сезони. В дните около коледните и новогодишните празници има случаи на замърсяване дори 4 пъти над нормата от 50 микрограма на кубичен метър - 202 микрограма са отчетени през декември 2018 г. и 233 микрограма година по-рано. Голямото замърсяване в комбинация с ниските температури и повишената влажност на въздуха, типична за този период от годината, водят до опасни инфекции на белите дробове. 

Снимка: btvnovinite.bg

Първи своята визия за справяне с проблема представят кандидат-кметовете в Пловдив Здравко Димитров от ГЕРБ, Славчо Атанасов от Местна коалиция НФСБ, независимият кандидат Дани Каназирева, издигната от „Съюз за Пловдив”, и Николай Радев от БСП.

Здравко Димитров, кандидат за кмет от ГЕРБ

"Една от основните причини за замърсяването на въздуха е трафикът. Всяка година колите се увеличават. Задръстванията също са проблем. Трябва да се премине на алтернативно гориво. Пловдив преди пет години имаше 160 дни със замърсен въздух. Последните данни са за 78 дни. Вървим към по-добро, но не е достатъчно”, на мнение е Димитров.

Славчо Атанасов, кандидат за кмет от НФСБ и ВМРО

„Трябва да се развива зелената система в Пловдив, защото в момента тя не функционира. Колите се увеличават и ще продължат да се увеличават. Имаме готови три проекта за нови паркове в Пловдив”, каза Атанасов.

Дани Каназирева, кандидат за кмет от "Съюз за Пловдив"

„Подготвят нови 2265 декара зелени площи да бъдат застроени. Категорично ще спра тези изменения в Общия устройствен план. Междублоковите пространства трябва да бъдат отредени за зони за паркове и градини, забранени за строителство”, заяви Каназирева.

Николай Радев, кандидат за кмет от БСП

„Отхвърлено беше мое предложение. В междублоковите пространства до преди 30 години имаше сонди и съществуваше поливна система. Ако възстановим зелената система в междублоковите  пространства чрез съществуващата поливна система, ще можем да възстановим едни малки зелени дробове на града”, на мнение е Радев.