Мишел Йео си проправя път през мултивселената, Анджела Басет повежда скърбяща нация на война, а Кейт Бланшет умело манипулира членове на международен оркестър – тазгодишните Оскари изобилстват от разнообразни женски роли. Номинациите показват все по-отворените врати пред жените в киноиндустрията – бранш, който преди беше затворен за тях, освен ако не става въпрос за второстепенна роля.

„Беше невероятна година за жените“, коментира Кейт Бланшет, която е номинирана за ролята си в „Тар“. „И това е само върхът на айсберга. Всяка година има невероятни изпълнения, които разбиват мита, че преживяванията на жените са монолитни“, допълва тя.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Снимка: Tar

„Тар“ е в надпреварата за най-добър филм, където се изправя срещу лентата „Всичко навсякъде наведнъж“ – кунг-фу приключенски филм с Мишел Йео, която трябва да спаси света.

„Жените говорят“, който разказва историята на менонитки, които се опитват да се справят със сексуалното насилие в тяхната общност.

Снимка: Black Panther

В надпреварата за най-добра поддържаща женска роля е Анджела Басет, която играе кралица Рамонда в „Черната пантера: Уаканда завинаги“ – филм на „Марвел“, който поставя жените воини на предни позиции.

Въпреки това Холивуд е далеч от истинско равноправие между половете.

През 2017 г. се появиха публичните обвинения срещу продуцента Харви Уайнстийн. Тогава много жени придобиха смелост да говорят за проблемите в индустрията. Последните данни показват леко подобрение на тенденцията.

През 2021 г. 47,2% от главните роли във водещи кино и стрийминг продукции са били жени. Това е увеличение с 32,9% от 2017 г. насам.

Проблемът остава в режисьорското кресло – най-влиятелната позиция на снимачната площадка. Там има едва 21,8% жени за 2021 г. През 2017 г. са били 12,6%. Едва три жени са печелили „Оскар“ за режисура в историята на наградите, а тази година няма нито една номинирана.

Снимка: Редакторски екип

В редиците на продуценти и шефове на студиа положението е още по-плачевно. Данни от 2020 г. сочат, че 82% от изпълнителните директори на филмови студиа са мъже, както и 80% от висшия мениджмънт на компаниите.

Режисьорът на Тар – Тод Фийлд разказа как преди 10 години му било казано от продуценти, че би могъл да получи по-голям бюджет за филм, ако в него играе мъж.

„Има страхотна традиция в силните женски роли, особено водещите, в индустрията – особено през 50-те години на миналия век. Защо това се е променило така – не съм сигурен“, казва Фийлд.

„Определено вървим напред и трябва да продължаваме да го правим“, казва номинираната за „Оскар“ Мишел Йео. Тя очертава, че проблемът е още по-сериозен при жените в напреднала възраст.

„Трябва да пренапишем цялата тази глупост… и аз съм тук, за да го направя“, казва Йео.