Мишел Йео си проправя път през мултивселената, Анджела Басет повежда скърбяща нация на война, а Кейт Бланшет умело манипулира членове на международен оркестър – тазгодишните Оскари изобилстват от разнообразни женски роли. Номинациите показват все по-отворените врати пред жените в киноиндустрията – бранш, който преди беше затворен за тях, освен ако не става въпрос за второстепенна роля.

„Беше невероятна година за жените“, коментира Кейт Бланшет, която е номинирана за ролята си в „Тар“. „И това е само върхът на айсберга. Всяка година има невероятни изпълнения, които разбиват мита, че преживяванията на жените са монолитни“, допълва тя.

Снимка: Tar

„Тар“ е в надпреварата за най-добър филм, където се изправя срещу лентата „Всичко навсякъде наведнъж“ – кунг-фу приключенски филм с Мишел Йео, която трябва да спаси света.

„Жените говорят“, който разказва историята на менонитки, които се опитват да се справят със сексуалното насилие в тяхната общност.

Снимка: Black Panther

В надпреварата за най-добра поддържаща женска роля е Анджела Басет, която играе кралица Рамонда в „Черната пантера: Уаканда завинаги“ – филм на „Марвел“, който поставя жените воини на предни позиции.

Въпреки това Холивуд е далеч от истинско равноправие между половете.

През 2017 г. се появиха публичните обвинения срещу продуцента Харви Уайнстийн. Тогава много жени придобиха смелост да говорят за проблемите в индустрията. Последните данни показват леко подобрение на тенденцията.

През 2021 г. 47,2% от главните роли във водещи кино и стрийминг продукции са били жени. Това е увеличение с 32,9% от 2017 г. насам.

Проблемът остава в режисьорското кресло – най-влиятелната позиция на снимачната площадка. Там има едва 21,8% жени за 2021 г. През 2017 г. са били 12,6%. Едва три жени са печелили „Оскар“ за режисура в историята на наградите, а тази година няма нито една номинирана.

Снимка: Редакторски екип

В редиците на продуценти и шефове на студиа положението е още по-плачевно. Данни от 2020 г. сочат, че 82% от изпълнителните директори на филмови студиа са мъже, както и 80% от висшия мениджмънт на компаниите.

Режисьорът на Тар – Тод Фийлд разказа как преди 10 години му било казано от продуценти, че би могъл да получи по-голям бюджет за филм, ако в него играе мъж.

„Има страхотна традиция в силните женски роли, особено водещите, в индустрията – особено през 50-те години на миналия век. Защо това се е променило така – не съм сигурен“, казва Фийлд.

„Определено вървим напред и трябва да продължаваме да го правим“, казва номинираната за „Оскар“ Мишел Йео. Тя очертава, че проблемът е още по-сериозен при жените в напреднала възраст.

„Трябва да пренапишем цялата тази глупост… и аз съм тук, за да го направя“, казва Йео.