"Ако ви е грижа за природата, купете си "Голф" дизел" - тази мисъл принадлежи не на кого да е, а на легендата от "Топ Гиър" Джеръми Кларксън. Това беше една от любимите ми крилати фрази на британския телевизионен водещ, но през последните дни се оказа напълно погрешна. Съединените щати хванаха "Фолксваген" в измама и установиха, че легендарните дизелови двигатели на германската корпорация може и да са икономични, но изобщо не са екологични.
Години наред обаче всички вярвахме в красивата лъжа, наречена екологично чист дизелов двигател. Също като в приказката "Царят е гол". Всички знаят, че царят е без дрехи - сиреч дизелите цапат въздуха, но на всички много ни се иска да вярваме, че не е така. В резултат "Фолксваген" ни сервира ястие като някогашните кюфтенца на ИКЕА - вкусни са, евтини са, с месо са,... но с конско. Е, и конските сили на голфовете се оказаха по-миризливи от обявеното.
Близо едно десетилетие всички вярвахме, че "совите не са това, което са", както казваха навремето в "Туин Пийкс". Но за това си има причини. Автомобилният бизнес е принуден да работи едновременно в две взаимоизключващи се направления. От една страна трябва да произвежда екологично чисти превозни средства. От друга се стреми да предложи на пазара достатъчно мощни и икономични леки и товарни автомобили. А, да... и евтини! Резултатът го видяхме - хартиена екология. На теория двигателите на "Фолксваген" били екологично чисти, а на практика цапали като за световно.
Светът се нуждаеше от тази красива лъжа, за да продължи да използва дизела и дизеловите двигатели изобщо. Защо? Причината е, че дизеловите агрегати са по-ефективни от гледна точка на въртящ момент. Ако си мислите: "Ъ?", да речем, че въртящият момент, или toqrue на английски, е сила, която помага за поддържане на скоростта.
Пример: Дизелов автомобил с 50 конски сили и 200 нютонметра въртящ момент изкачва спокойно наклон на 4-та скорост, а бензинов със 100 конски сили и 140 нютонметра трябва да мине на трета. (заимствах го от форума на tuning.bg – не ме бийте! – б.а.)
Иначе казано дизеловите автомобили вършат повече работа, когато стане дума за пренасяне на товари и пътници. Това включва всякакъв вид камиони, камиончета, баничарки и т.н. Ако всички те минат на бензин, ще харчат повече, а цената на превозваните стоки ще скочи. Връщаме се на момента – екология срещу икономия.
Впрочем опитите за спасяване на дизела като гориво вървят от началото на XXI в. Спомняте си преди време "гениалната" идея за производство на биодизел. Стотици хиляди декари се засяваха с царевица и рапица, а после се превръщаха в гориво. Тогава не друг, а кубинският лидер Фидел Кастро обяви идеята храни да се превръщат в дизел за пълна глупост, защото половината свят гладува.
Еврочиновниците трябваше години наред да умуват по въпроса, преди да се откажат от идеята за задължително добавяне на биоетанол в дизеловото гориво. Подобно на директивата за забрана на криви краставици, която за мен винаги си остава европейски евъргрийн.
Но да се върнем на конските сили и конските кюфтенца. Може би не си спомняте, но ИКЕА излезе суха от скандала с цвилещото месо. Нещо повече, днес шведският гигант продава и зеленчукови, и пилешки кюфтенца, за да убеди клиентите си, че скандалът е в миналото. Така ще се случи и с "Фолксваген" - ще платят чудовищни глоби и ще измислят още по-добри двигатели. Въпросът е дали компании като "Рено-Нисан" и "Пежо-Ситроен", известни с дизеловите си разработки, ще успеят да се възползват от моментния вакуум или светът окончателно ще затръшне вратата за нафтата.