Намаляването на автомобилите от градовете е фокус на съвремието ни вече няколко години. Но нито власт, нито граждани имат ясен отговор как точно да стане това и как да се стимулират обикновените граждани да не използват колите си.
Британският „Гардиън“ прави обзор на почти 800 проучвания, проведени из цяла Европа и публикувани от 2010 г. насам, и успяват да определят 12-те най-ефективни мерки, приложени на Стария континент. Класацията на методите не определя само измеримото намаление на автомобилите, но и подобряването на качеството на живот, както и развитието на мобилността за гражданите.
Повече от 75% от транспортните политики, които са спомогнали за намаляване на използването на автомобили, са въведени от градските законодателни органи. Най-ефективните градове комбинират различни на брой политики, за да стимулират гражданите си да се движат с мисъл за природата.
Прочуването е категорично – за да се подобри здравето ни, за да постигнем заложените цифри за климатични промени и да създадем по-ефективни градове, намаляването на автомобилите в тях е спешен приоритет. Въпреки това много правителства по цял свят продължават сериозно да субсидират придвижването с автомобили на фона на друг тип транспорт.
Ето и кои са 12-те най-успешни политики за намаляване на автомобилите в градска среда.
Приложения за устойчиво придвижване
Италианският град Болоня е разработил приложение, което следи мобилността на хората. Потребителите в него се надпреварват, за да печелят точки за ходене пеша, каране на колело и използване на градски транспорт. Какво печелят срещу точките ли? Награди от местния малък бизнес.
В световен мащаб подобни игрови модели за мобилност са изключително популярни. При въвеждането на приложението в Болоня 73% от потребителите му посочват, че са използвали автомобилите си много по-малко.
Персонални пътни планове
Много градове са експериментирали със създаването на персонални пътни планове и анализи за отделните граждани. Сред тях Марсилия, Мюнхен, Маастрихт и много други. Тези програми дават съвети как точно да проведем пътуването си през града – дали е по-удобно да използваме градски транспорт, да ходим пеша или да караме колело.
Програмите са довели до намаляване на автомобилния трафик с между 6 и 12%.
Планове за училищно пътуване
Два английски града – Брайтън и Норуич са използвали подобни, коитодават съвети на ученици и студенти как да се придвижват най-екосъобразно до училище.
Данните от Норуич сочат, че плановете са намалили използването на автомобили с 10,9%.
Споделено пътуване
Доста е странно да говорим за намаляване на автомобилите и отново да препоръчваме пътуване с автомобил. В ситуациите, в които говорим за споделено пътуване, това е оправдано.
Подобни програми има в градове като Бремен и Генуа. Там всяка споделена кола заменя между 12 и 15 частни автомобила. Подходът на градоначалниците е да увеличи броя на споделени автомобили, които могат да се използват и да ги интегрират в гъстонаселените зони.
Организиран транспорт за университети
В големите университетски градове очаквано придвижването е проблем. Много от тях предлагат безплатен транспорт до кампусите, включително и добри връзки с нормалния градски транспорт.
Така тези градове успяват да намалят автомобилите с 24%.
Университетски пътни планове
Подобно на предишните два, някои университети изготвят специални програми за пътуване за своите студенти.
Подобна на университета в Бристол е намалила автомобилите, използвани от ученици и преподаватели, с 27%.
Пътни планове от работодател
Прочуване от 2010 г., в което са включени 20 големи града във Великобритания, открива, че 18% от всички пътуващи до работя сменят автомобил с друг транспорт докато стигнат до офиса.
Предлагането на безплатен транспорт или автобуси, или паркинг опции за автомобили, намалява драстично използването на автомобили в тези градове.
Такса паркинг и на работното място
Повечето фирми разполагат с безплатни паркоместа за своите служители, но въвеждането на такси за паркиране се оказва ефективно за намаляване на автомобилите.
Ротердам въвежда задължителни такси за паркиране на всички работещи в града, като това намалило автомобилния трафик с 20-25%. В същото време градът предлага да осребри таксите за паркиране на всеки пътуващ с условие да използва парите за придвижване с градски транспорт.
Тази схема е изключително популярна в Нотингам във Великобритания, където всички средства от нея отиват за развиване на градския транспорт.
Услуги за мобилност в градска среда
Една от най-ефективните мерки е организиран транспорт за гражданите на общинско ниво. Това е приложено в Утрехт, където местното правителство и частни компании си партнират, като предлагат безплатен транспорт за служители в някои компании, комбиниран с превоз с бус до работните им места.
Програмата е широко рекламирана и постига 37% намаляване на автомобилите.
Зони без трафик
Рим, един от най-задръстените с автомобили градове в Европа, възстановява баланса като въвежда зони без трафик. Така на жители и гости на града им е забранено да стигат до определени места в града с автомобилите си. Гражданите трябва да заплатят определена такса, за да могат да влязат в тези зони.
Това намалява трафика в италианската столица с 20% в забранените часове и с 10% в незабранените часове.
Паркинг и трафик контрол
В някои европейски градове премахването на местата за паркиране и събирането на такса за дадени маршрути, дава резултат.
Осло е заменил местата си за паркиране с пешеходни улици и велоалеи, като намалил трафика си 19%.
Такса задръстване
Всички шофьори трябва да заплатят такса, ако искат да влязат с автомобила си в градския център. Всички средства отиват към осигуряването на устойчив транспорт.
Лондон е ранен пионер в налагането на т.нар. такса задръстване, като успяват да намалят трафика в най-централата част на града с 33%.
Идеята е възприета и от други европейски градове като Милано, Стокхолм и Гьотебург.