Върховният административен съд отмени решението на Централната избирателна комисия, с което беше премахнато гласуването с машини за предстоящия балотаж тази неделя. Това решение според съда е незаконосъобразно. Това означава, че може да се гласува с машини на балотажа в неделя.

Според съда решението на ЦИК е било законосъобразно за първия тур на местните избори. Основният им мотив е, че заместник-министърът на електронното управление не е компетентен да издаде акта за сертифициране на машините.

„В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 от Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление (централен орган на изпълнителната власт). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи - в случая заместник министър“

Вижте пълното решение на съда:

 

ВАС отмени като незаконосъобразно решението на ЦИК, с което беше разпоредено балотажът на 5 ноември 2023 г. да се проведе само с хартиена бюлетина. В останалата част, касаеща изборите за кметове и общински съветници, проведени на 29 октомври 2023 г., жалбите, допуснати за разглеждане, бяха отхвърлени.

Административно дело № 10416 от 2023 г. беше образувано по жалби на „Продължаваме промяната – Демократична България“, ПП „Единение“, от кандидата за кмет и кандидат за общински съветник на Община Шумен Неделчо Неделчев, от кандидата за общински съветник за Столична община Петър Славов, както и от група физически лица в качеството им на избиратели.

Върховните магистрати приемат, че за провеждането на балотажа може да се изпълнят изискванията на Изборния кодекс при спазване на законоустановената процедура като удостоверяването по чл. 213а, ал.2 от Кодекса се извърши от компетентните органи. В мотивите на решението си ВАС е описал предвидения в закона ред.

Относно миналите на 29 октомври 2023 г. избори ВАС отхвърля жалбите, тъй като към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК, няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а от Изборния кодекс, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо. Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от Централната избирателна комисия, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление. Последният е бил определен да извършва тези действия със Заповед № МЕУ-14646/19.09.2023г. на министъра на електронното управление. С оглед на изложените факти върховните магистрати приемат, че както към момента на приемане на обжалваното решение, така и към настоящия момент липсва надлежно издадено решение от компетентните органи по смисъла на чл.213а ал.2 от Изборния кодекс.

В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление (централен орган на изпълнителната власт съгласно чл. 19, ал.2 от Закона за администрацията, какъвто не е министерството на електронното управление). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи - в случая заместник министър. Позоваването на чл.19 ал.2 от Закона за администрацията, посочена като основание за издаване на заповедта за делегиране не може да послужи като правно основание за това. Законът за администрацията е устройствен закон, който не разписва материално-правна компетентност на административните органи, предвидена в специалните закони, какъвто е Закона за електронното управление. Още по-малко делегирането може да става въз основа на устройствен правилник, който е вътрешнослужебен акт.

В решението си ВАС приема, че в Закона за електронното управление не е предвидена възможност за делегиране на правомощия за удостоверяване по чл. 213а, ал.2 от Изборния кодекс и затова заповедта за делегация от министъра на неговия заместник се явява незаконосъобразна, както и извършените от заместник министъра действия, включително издаденото по-късно решение за удостоверяване МЕУ-17714/27.10.2023г., постъпило в ЦИК  след вземане на обжалваното решение.

В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. по тълкувателно дело № 4/2002г., както и съдебни актове по адм. дело № 11214/2012г., по адм. дело №12699/2007г. и др. на ВАС.

Върховните магистрати приемат, че това е достатъчно основание да се приеме, че не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 на Изборния кодекс за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на ЦИК, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно.

В останалата част за провеждане на гласуването на втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023г. само с хартиени бюлетини, съставът на ВАС приема, че решението на ЦИК е незаконосъобразно.

Решението на ВАС е окончателно.

В интервю за БНР председателят на ЦИК Камелия Нейкова каза, че за да има гласуване с машини на втория тур на местните избори на 5 ноември, трябва да бъде завършена процедурата по сертифициране на машините.

Чака се и решение на електронното министерство.

„В утрешния ден (вторник) очакваме министърът на електронното управление да информира ЦИК какви действия ще предприеме по привеждане в съответствие със закона на процедурата, без наличието на която ЦИК не може да проведе машинно гласуване на втори тур“, допълни Нейкова.

Едва след това комисията следва да заседава и да вземе решение за балотажа.