Европейската прокуратура разследва строежа на открития преди малко повече от месец тунел "Железница" на магистрала Струма. В офиси на фирми, участвали в изграждането на най-големия тунел у нас са извършени претърсвания.
От Европейската прокуратура съобщиха, че днес са претърсени офиси на шест фирми и четири частни къщи в два района на страната. Целта е да събират "доказателства по съмнения за присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари, свързани със строителството на тунел "Железница". Той е най-дългият пътен тунел у нас и беше отворен за движение в края на февруари тази година.
Строежът започна 2019 г. и приключи 2023 г. В този период са извършени и плащанията. По данни на регионалното министерство - общо към изпълнителя са платени близо 260 милиона лева.
Изпълнителят е консорциум, който включва три компании. От Европейската прокуратура съобщават, че след сигнал, получен от ДАНС, е започнала проверка.
Една от компаниите, част от консорциума, който построи тунела, е заподозряна в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Коя е тя не е ясно. Пред bTV регионалният министър заяви, че е разбрал от медиите за разследването.
„Ако е било необходимо съдействие от МРРБ и от АПИ, са щели да се обърнат към нас, на този етап не са се обръщали“, каза регионалният министър в оставка Андрей Цеков.
Европрокуратурата посочва, че изпълнителят на строежа е получил приблизително 185 млн. лв., 85% от които са финансирани от европейски фондове. Разследваната компания е извършила за много кратко време няколко фиктивни парични преводи на стойност над 11 милиона лева към верига от кухи фирми, което е довело до теглене на големи суми в брой от физически лица с криминални досиета.
„Аз мисля, че виждаме един модел, който наблюдавахме и за магистрала „Хемус“. Отношенията на АПИ са с консорциума изпълнител, плащанията се правят по сметка на консорциума. След това как се разпределят средствата, ние не разполагаме с такава информация“, подчерта министър Цеков.
От регионалното министерство поясниха за bTV, че два пъти са правени преводи към изпълнителя на строежа за по 11 милиона лева. Веднъж през юли 2021 г. и на 1 юни 2023 г.
Една от компаниите в консорциума "Джи пи груп" твърди в съобщение до медиите, че не е обект на разследване.
Останалите две компании в консорциума „Глобал Кънстръкшън“ и „Виа план“ не коментираха.
Разследването продължава. От европрокуратурата съобщават, че компаниите и лица се появяват и в друго тяхно текущо разследване относно инфраструктурни проекти в железопътния сектор.
Според Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията случаят е подобен на този с магистрала „Хемус“.
„На каса са започнали да теглят големи кешови плащания, банките са информирали ДАНС, направили са проверка по веригата компании, които са правили преводи и са тръгнали по обратен път до някоя от трите компании от консорциума или някой техен подизпълнител. От „Хемус“ видяхме, че всъщност част от парите, които се теглят кешово, се плащат на работниците и по този начин се избягват социалните осигуровки“, посочи Безлов.