bTV е предпочитаната телевизия сред зрителите в изборния ден. Това показва съвместен доклад на Съвета за електронни медии (СЕМ) и "Екзакта Рисърч Груп" за предизборната кампания за 48-ото Народно събрание и за източниците на информация по време на избори.
Проучването показва, че над 32% са казали, че гледат bTV в деня на изборите, 29% прекия ни конкурент, а 22% следят новините от деня на вота по обществената телевизия.
От отговорите става ясно още, че хората очакват лидерски дебат. За предсрочния вот през октомври такъв дебат са очаквали над 53% от обществото, а 46% - не. С 10% намалява интересът към политическите скандали и компромати – от 63% през юли 2021 г. на 53% в края на септември тази година, става ясно още от данните.
Отегчени и уморени или любопитни към предизборните кампани са българите?
Важен извод от проучването е, че интересът и любопитството надделява над отегчението и умората от предизборните кампании – 56,2% на 43,8% в края на септември тази година. За сравнение, данните през ноември 2021 г. са съответно 50,3% на 49,7%. Тоест за последната година с 6% намаляват отегчените и с толкова се увеличават любопитните.
Хората, които проявяват интерес и любопитство към кампанията преди вота на 2 октомври, са предимно хора на възраст над 50 г., жители на София, избиратели на ГЕРБ, „Продължаваме промяната“, Демократична България“ и БСП. С отегчение на последната предизборна кампания са гледали нискообразовани, бедни хора, роми, политически апатични избиратели и по-често млади хора, отколкото такива на средна и напреднала възраст.
94% от хората, които проявяват интерес и любопитство към медийните продукти в хода на кампанията, следят телевизиите, а 46% - интернет сайтовете. 42% следят кампанията по социалните мрежи, а 28% - по радиата. Всеки четвърти от тези интересуващи се българи ползва вестниците, отпечатвани на хартия като свой източник на информация.
Сред изпитващите отегчение и умора повечето все пак се информират от телевизии, интернет сайтовете и социалните мрежи. Радиата и вестниците не са предпочитан информационен източник от тази аудитория.
От кои медиите се информират хората за хода на предизборните кампании?
Най-популярните медии, от които се информират хората за хода на предизборните кампании, са телевизиите. От лятото на 2021 г. до края на септември 2022 г. обаче с 9% повече са българите, които не търсят информация от медиите по този въпрос.
Интересът към телевизиите в предизборен период намалява. По-слаб е отливът към интернет за същия период – 5%. Намалява интересът на българите към социалните мрежи в предизборен период. В края на септември този интерес е 29%. За сравнение, от началото на миналата година в кампанията през март от социалните мрежи са се информирали 38%, през юли – 36%% и 34% през ноември.
С 13% от март досега се свива и делът на българите, които се информират за предизборната кампания от радиата – от 29% на 16%.
Какъв е профилът на българина, който се информира от медиите?
За хода на предизборните кампании от телевизиите се информират главно хора, които са на възраст над 40 г. Младите търсят по-често информация от социалните мрежи. При тях на второ място остава интересът към телевизиите и интернет сайтовете и порталите.
Хората на възраст над 30 г. търсят повече информация от интернет, отколкото от социалните мрежи.
Висшистите, столичаните и най-възрастните по-често избират да се информират от радиата. Интерес към вестници, отпечатани на хартия, проявяват предимно възрастни и образовани хора, както и жители на София.
Медиите в изборния ден
Ходът на изборния ден се следи повече в традиционните медии (64,6%), отколкото в интернет (26,2%). 9,2% са отговорили, че не следят изборния ден. Традиционните медии са предпочитани от хората над 40 г. и избиратели на БСП.
Предпочитания към интернет медиите заявяват главно по-млади българи, хора с по-високо образование и със стандарт над средния. Избирателите на „Има такъв народ“ в изборния ден следят основно информация от медиите, базирани в интернет, и по това силно се отличават от избирателите на останалите политически партии.
Хората, които проявяват интерес към кампанията, избират да следят изборния ден в традиционните медии, докато отегчените и уморените предпочитат да се информират в изборния ден от интернет.
Четирите изследвания са проведени по време на предизборната кампания през март, юли и ноември 2021 г., както и предизборната кампания през септември 2022 г. чрез пряко полустандатизирано интервю лице в лице. Последното изследване проведено в периода 22-27 септември 2022 г. сред 1050 души в 71 населени места.