bTV е предпочитаната телевизия сред зрителите в изборния ден. Това показва съвместен доклад на Съвета за електронни медии (СЕМ) и "Екзакта Рисърч Груп" за предизборната кампания за 48-ото Народно събрание и за източниците на информация по време на избори.
Проучването показва, че над 32% са казали, че гледат bTV в деня на изборите, 29% прекия ни конкурент, а 22% следят новините от деня на вота по обществената телевизия.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
От отговорите става ясно още, че хората очакват лидерски дебат. За предсрочния вот през октомври такъв дебат са очаквали над 53% от обществото, а 46% - не. С 10% намалява интересът към политическите скандали и компромати – от 63% през юли 2021 г. на 53% в края на септември тази година, става ясно още от данните.
Отегчени и уморени или любопитни към предизборните кампани са българите?
Важен извод от проучването е, че интересът и любопитството надделява над отегчението и умората от предизборните кампании – 56,2% на 43,8% в края на септември тази година. За сравнение, данните през ноември 2021 г. са съответно 50,3% на 49,7%. Тоест за последната година с 6% намаляват отегчените и с толкова се увеличават любопитните.
Хората, които проявяват интерес и любопитство към кампанията преди вота на 2 октомври, са предимно хора на възраст над 50 г., жители на София, избиратели на ГЕРБ, „Продължаваме промяната“, Демократична България“ и БСП. С отегчение на последната предизборна кампания са гледали нискообразовани, бедни хора, роми, политически апатични избиратели и по-често млади хора, отколкото такива на средна и напреднала възраст.
94% от хората, които проявяват интерес и любопитство към медийните продукти в хода на кампанията, следят телевизиите, а 46% - интернет сайтовете. 42% следят кампанията по социалните мрежи, а 28% - по радиата. Всеки четвърти от тези интересуващи се българи ползва вестниците, отпечатвани на хартия като свой източник на информация.
Сред изпитващите отегчение и умора повечето все пак се информират от телевизии, интернет сайтовете и социалните мрежи. Радиата и вестниците не са предпочитан информационен източник от тази аудитория.
От кои медиите се информират хората за хода на предизборните кампании?
Най-популярните медии, от които се информират хората за хода на предизборните кампании, са телевизиите. От лятото на 2021 г. до края на септември 2022 г. обаче с 9% повече са българите, които не търсят информация от медиите по този въпрос.
Интересът към телевизиите в предизборен период намалява. По-слаб е отливът към интернет за същия период – 5%. Намалява интересът на българите към социалните мрежи в предизборен период. В края на септември този интерес е 29%. За сравнение, от началото на миналата година в кампанията през март от социалните мрежи са се информирали 38%, през юли – 36%% и 34% през ноември.
С 13% от март досега се свива и делът на българите, които се информират за предизборната кампания от радиата – от 29% на 16%.
Какъв е профилът на българина, който се информира от медиите?
За хода на предизборните кампании от телевизиите се информират главно хора, които са на възраст над 40 г. Младите търсят по-често информация от социалните мрежи. При тях на второ място остава интересът към телевизиите и интернет сайтовете и порталите.
Хората на възраст над 30 г. търсят повече информация от интернет, отколкото от социалните мрежи.
Висшистите, столичаните и най-възрастните по-често избират да се информират от радиата. Интерес към вестници, отпечатани на хартия, проявяват предимно възрастни и образовани хора, както и жители на София.
Медиите в изборния ден
Ходът на изборния ден се следи повече в традиционните медии (64,6%), отколкото в интернет (26,2%). 9,2% са отговорили, че не следят изборния ден. Традиционните медии са предпочитани от хората над 40 г. и избиратели на БСП.
Предпочитания към интернет медиите заявяват главно по-млади българи, хора с по-високо образование и със стандарт над средния. Избирателите на „Има такъв народ“ в изборния ден следят основно информация от медиите, базирани в интернет, и по това силно се отличават от избирателите на останалите политически партии.
Хората, които проявяват интерес към кампанията, избират да следят изборния ден в традиционните медии, докато отегчените и уморените предпочитат да се информират в изборния ден от интернет.
Четирите изследвания са проведени по време на предизборната кампания през март, юли и ноември 2021 г., както и предизборната кампания през септември 2022 г. чрез пряко полустандатизирано интервю лице в лице. Последното изследване проведено в периода 22-27 септември 2022 г. сред 1050 души в 71 населени места.