Той е земен човек, интересен човек и в момента надали може да се намери сред партийните ръководители някой, който да може по един пасващ на българската политическа култура начин да стегне нещата – защото имаме нужда от известно стягане. Още повече, че видимо не е човекът от първото си правителство, а е точно обратното – съвпада, резонира по моите собствени трептения на съгласие при разговорите.
По този начин просветният министър проф. Тодор Танев коментира отношенията си с премиера Бойко Борисов в студиото на „Лице в лице”. Двамата се видели за първи път преди 2 дни, като след това министър-председателят допълнително търсил информация за колегата си в МС.
Социологът, който ръководи катедра „Публична администрация” в СУ, призна, че към момента няма представа кои ще бъдат заместниците му в просветното ведомство, въпреки че според коалиционното споразумение между ГЕРБ и РБ (на чийто Граждански съвет е член-б.р.), именно министрите трябва да предлагат на премиера своите екипи.
По думите на Танев, в момента се обсъждат ред имена от София и страната, но РБ ще имат готовност утре с кандидатури, които обаче ще трябва да бъдат съгласувани с „другите партийци”. „По закон и по практика, вторият ешелон под министъра се назначава изцяло от министър-председателя”, подчерта професорът, като побърза да допълни, че това няма да се прави „еднолично”.
„Министърът е изпълнителна власт и той е доста ниско, макар да се появява по телевизията по-често и да отговаря с главата си за ресора”, подчерта Танев, като допълни, че депутатите от образователната комисия в НС ще са му „вид ръководители, насочващи” и именно заради по-добрата комуникация с нея смята, че заместниците му трябва да дойдат от няколко политически сили.
Макар да каза, че образованието, науката и изследванията се нуждаят от „реформи или поне усъвършенствания”, Тодор Танев избяга от въпроса за най-належащите реформи, които трябва да се направят в МОН.
Той посочи, че за разлика от ведомствата с ресор „Екология” и „Туризъм”, при него са съсредоточени няколко теми – от детските градини до университетите (спорно е доколко например в МОСВ се занимават само с едно нещо-б.р.).
Все пак, като баща на три деца, министърът се обяви за потърпевш от триъгълника ABC, шестоъгълника на бензоловото ядро, идеалната парна машина на Кюно и тежките учебници по литература.
„Нашите деца не могат да получават вторична неграмотност, за това, че ги бомбардират с все по-големи и по-тежки текстове. Въпросът е за количеството, което научават, покрай което загубват качеството.”, подчерта Танев.
По отношение на цялостното развитие на България, просветният министър заяви, че мерките са „важно нещо, но са пожарникарско”, по-важното е цялостното развитие на България: „Не е да няма стратегически мислещи хора, но нямаме стратегия”.