От няколко дни във „Фейсбук“ циркулират мними игри с лъжливи обещания за бързи пари. Чрез десетки фалшиви профили на известни личности, сред които на футболиста Димитър Бербатов, депутата Веселин Марешки и бизнесмена Васил Божков, се разиграват нереални парични печалби. На измамата се хванаха хиляди българи.
Методът е следният: създават се фалшиви профили с ликовете на известните и се пускат техни видеа „на живо“. Поставя се условие - който напише коментар под „лайфа“ с думата „пари“, получава парична награда.
Обикновено обещаваните суми са високи, достигащи в различни публикации до 300 000 лв.
Клиповете в мнимите страници очевидно са записани отдавна и с друга цел. Самите профили се трият няколко минути след създаването им, а после се появяват нови.
На въдицата се хваща 22-годишният Мариан Туджаров, който се включва в „игра“ под видео на Марешки: „Отидох при майка ми и казах: „Майко, спечелихме 20 хиляди лева!“. И след малко разбрах, че няма да спечеля нищо - най-много да ми вземат те на мен“, разказва младият мъж.
Друга известна личност, която уж раздава пари чрез игра в мрежата, е Димитър Бербатов. Екипът на футболиста е докладвал за измамата.
Сигнал към службите е подал и Веселин Марешки: „Важното е, че измамниците неслучайно са избрали мен, защото аз съм единственият политик, който постоянно помага на хората и всъщност така те имат шанс за успех. Съжалявам за измамените хора, но като цяло това е една висока оценка за моите морални качества. Доколкото вече ме запознаха моите сътрудници, друг, който е „използван“, е голям български дарител и голям българин - Димитър Бербатов“, коментира лидерът на „Воля".
Решаваме и ние да се включим в „играта“. След като пишем коментар, получаваме съобщение в „Месинджър“, че за да си получим наградата, трябва да споделим видеото в 10 различни групи във „Фейсбук“.
Каква е крайната цел?
Чрез условието да разпространим видеото измамата достига до повече потребители и все повече хора коментират, с което на практика добавят данните си в голям масив с профили, които впоследствие се таргетират.
Според ръководителя на лаборатория за киберсигурност - Александър Кирков, целта е манипулация на общественото мнение.
„Това всъщност е един прийом, който е много близък до тези, които са били ползвани по времето на „Кеймбридж Аналитика“. Система, която има за цел пийпълметрия – тоест хората да бъдат изследвани как реагират на определени събития. Целта според мен е да бъде изследвано поведението на потребителите доколко ще имат доверие на определени публични личности, на определени каузи. И след това те да влязат в таргетирана база данни, така че да бъдат използвани техните слабости за определени каузи - от политически, здравни, реформистки до определени идеи. „Фейсбук“ е сериозен източник на манипулация на общественото мнение. Социалните мрежи са много сериозен фактор и могат да бъдат ползвани по много различни начини“, отбелязва Кирков.
Той изключва вероятността появилите се „игри“ да са случайно явление и предполага, че зад тях стоят кадри, които са професионално обучени именно за това.
Кирков подчертава, че „Фейсбук“ има много стриктни правила и забранява такива игри, следователно няма и как да се изплащат пари чрез социалната мрежа.
Експертите съветват потребителите да не се доверяват на факти от „Фейсбук“, както и на публикации от непроверени източници.