„Безплатно е и винаги ще бъде”. Всеки, който има профил във „Фейсбук”, ще разпознае тази фраза. Това е слоганът, който почти цяло десетилетие се четеше на началната страница на социалната мрежа. Допреди няколко седмици.

Между 6 и 7 август посланието, което приветства нови потребители, тихомълком беше сменено с по-краткото, по-простичко, но и казващото съвсем друго нещо „Бързо и лесно е”.

„Безплатно е и винаги ще бъде” вече е „Бързо и лесно е”

Въпреки че на пръв поглед не изглежда да е голяма новина, промененият слоган стана повод за много спекулации. Дали с това от „Фейсбук” не признават, че безплатен обяд няма? Дали не потвърждават, че дори и да не плащаме с пари, за да имаме профил в мрежата, продаваме не по-малко ценна валута – личната си информация? Засега това са само догадки.

Съмненията обаче се засилват от факта, че през юли Федералната търговска комисия на САЩ глоби компанията с рекордните 5 млрд. долара за незаконно събиране и съхраняване на данните на милиони потребители.

Дори за най-непосветените стана ясно, че „Фейсбук” „предизвикателства” от сорта на това да се „състариш” с помощта на приложение, са просто начин да помогнем за тренирането на алгоритми за лицево разпознаване. В този ред на мисли си струва да споменем и други подобни уж закачки през годините, като „10 year challenge” и „Mannequin challenge”.

Не на последно място са хилядите реклами, които ни заливат и които се сортират на принципа на ключови думи от чатове и разговори.

В позиция до „Ю Ес Ей Тъдей” говорител на „Фейсбук” посочва, че сайтът и всичките услуги, които предоставя на потребителите, винаги ще бъдат безплатни. Добавя и че съответните продукти и услуги, включително и начални страници, се обновяват регулярно.

За последно слоганът на социалната мрежа беше променен, след като през 2009 г. потребителите масово започнаха да копират фалшиво съобщение, гласящо, че „Фейсбук” престава да бъде безплатен и те ще трябва да плащат, за да го ползват, освен ако не копират съответното предупреждение. Така, за да бъдат преборени спекулациите по въпроса, се роди и познатото доскоро „Безплатно е и винаги ще бъде”.

Дали този път ще се стигне до подобен сценарий – едва ли. Дали обаче вече с половин уста ни загатват истината за социалните мрежи – най-вероятно.