Министерството на транспорта избра консорциума „СофКънект” – оператора на Летище Мюнхен, за концесионер на летище София, съобщи транспортният министър Росен Желязков.
Договорът може да бъде подписан след изтичане на 15-дневния срок, в който останалите четирима кандидати могат да обжалват, уточни ресорният министър.
Концесионерът ще получи Летище София за срок от 35 години. Очаква се от това държавата да спечели над 2 милиарда лева.
Компанията трябва да построи нов трети терминал до края на десетата година на концесията. Другите инвестиции в разширяването на инфраструктурата ще зависят от ръста на трафика.От бъдещия стопанин се иска и да разшири Терминал 2, както и да направи проучване и при необходимост да построи втора писта.
Стратегията за развитието на летището е начертана в 4 фази. През първата е предвидено увеличаване на пътниците до 8.8 млн. до 2022 г., ремонт на терминалите 1 и 2, изграждане на открит паркинг за автомобили.
Втората фаза предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. и строеж на трети терминал за 608 млн. евро. Той ще се намира на 800 метра от метротостанцията на Терминал 2. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеша, а не по ръкав. Ще бъде построен и нов паркинг за над 1000 автомобила.
В третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище.
През последната, четвърта фаза, ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.
Плановете на държавата са с част от парите от концесията да отидат за стабилизиране на БДЖ.