Властите готвят солени глоби за собствениците на автомобили, които ремонтират колите си сами. Това предвижда проектозаконът за пътните превозни средства.
България е в дъното на класацията по възраст на автопарка от страните в Европейския съюз. Това показват данни от анализ на Евростат за 2018 г.
До 5-годишни са около 5% от автомобилите у нас, до 10 години – 10% , между 10 и 20 години – 60% и над 20 години - са около 25%.
Общо у нас има регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. автомобили, като броят им постоянно варира заради вноса на употребявани коли и дерегистрацията на най-старите возила.
В столичен автосервизи при ремонт получавате гаранция за свършената работа. Идеята е с приемането на новите промени в закона това да се случва във всеки сервиз в страната. За сметка на това, ако решите да смените маслото на автомобила си сам или при ваш познат било то пред блока, или в гаража ви, то ще бъдете глобени поне с 500 лева.
С над 350 хиляди километра зад волана Юлиян се е научил сам да проверява състоянието на колата си.
„Преди имах по-стар автомобил, който вече не искаха да го поддържат по сервизите, трудно се намираха и части, и трябваше вкъщи с каквото може, с подръчни средства и умения да се поддържа”, обяснява Юлиан.
Подобни ремонти застрашават безопасността на пътя, смята автомонтьорът Васил.
„Опитали са се да направят колата и идва с въжета тук, защото са видели , че са до половината. После защо стават тези катастрофи”, коментира Васил.
От транспортното министерство разясниха, че смяната на резервна гума на пътя няма да се санкционира, но опитът да поправим спукана или скъсана гума сами - ще подлежи на глоба.
„Повече от ясно е, че ако се наложи да си долееш течност в чистачките, да си смениш перата на чистачки или да си смениш гумата, е нормално да извършиш ти, докато си в движение. Тази глоба е именно за тези, които ще извършат в градинката или пред блока сменяне на маслото”, обясни Малинка Бондаренко – СБА.
А всеки сервиз ще бъде вписан в регистър. Така бизнесът ще излезе на светло.
„Такъв ред има в цяла Европа, само при нас се развива стихийно без никакви правила”, смята Емил Германов – Съюз на автосервизите.
Според гражданите промените ги ощетяват.
„В България автопаркът е изключително остарял и много голяма част от дребните ремонти – да си смениш гума, да си оправиш чистачките, хората сами си ги оправят”, каза Богдан Милчев - Институт за пътна безопасност.
"Във всеки случаен сервиз при непознати лица, на които нямаш никакво доверие, няма никаква гаранция, че ще извършат по-добър ремонт”, смята Юлиан.
Между 1000 и 5000 ще бъдат глобите за нередовните автосервизи.
Затяга се и контролът на автоморгите. Изисква се те също да водят специален регистър на резервните авточасти. А възраженията по проектозакона ще могат да се обсъждат до 18 август.