Хората у нас, макар и бавно, свикват с пазара и с капитализма, но не могат да свикнат с голямото социално разслояване. На думи, пазарните отношения се приемат, но когато стане дума за конкретни измерения, хората са скептични. Това е един от изводите от някои социологически данни, показани при откриването на Младата кръгла маса, организирана от „Галъп интернешънъл“ заедно с института „Иван Хаджийски“.

Поводът е 30 години от началото на пропазарните, продемократични и прозападни промени у нас.  

Ако през 1992 и 1993 г. 40% са приемали, че е нормално хората да се разделят на бедни и богати, то през 2013 г. този дял е вече 53%, а сега е 57%. В същото време намаляват дяловете на несъгласните – от 46% в началото на 90-те до 35% сега. Намалява и делът на колебаещите се, посочват от „Галъп интернешънъл“. 

Снимка: Галъп интернешънъл

Сред привържениците на реформаторската сила СДС през 90-те и сред привържениците на дясноцентристката сила днес – ГЕРБ, неравенството се приема по-добре, в сравнение с привържениците на самоопределящата се като лява БСП.

При БСП едва сега с малко надделяват онези, които възприемат разслояването, докато преди години, и особено в 90-те, картината е обратната.  

Когато обаче стане дума за конкретните измерения на неравенството, хората у са скептични.

Снимка: Галъп интернешънъл

Масово е съгласието с твърдението „Доходите на най-богатите не бива да надвишат повече от три пъти доходите на най-бедните“. Това съгласие е устойчиво в годините и е характерно и за дясноцентристкия, и за лявоцентристкия електорат у нас (макар и в различна степен).  

Това може да е обострена социална чувствителност пред сериозните неравенства у нас, но може и да е липса на готовност да се приемат ежедневните характеристики на новото общество.

Според данните обществото ни е готово за пазарната икономика, но само на абстрактно ниво - българите като че ли приемат капитализма, но още не могат да приемат капиталистите, смятат от „Галъп интернешънъл“.   

*Изследването е проведено сред 800 до 1000 души на възраст над 18 години, разделени в 181 гнезда по метода лични стандартизирани интервюта. Извадката от хора е направена на случаен принцип на база на избирателни списъци.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement