От 12 април разхлабват още мерките - учениците от 1 до 4 клас, както и тези от 7, 8 и 10 клас се връщат отново в училище. Късното връщане в класните стаи се оказва проблем за някои от децата и родителите.
Някои пък ще влязат в класните стаи едва през май, като шестокласниците, които са 64 811.
От началото на втория срок Томи Димитров, който е в 6 клас, е учил присъствено само една седмица. Очаква да влезе в училище отново през май и казва, че обучението от вкъщи има предимства, но предмети, като математиката, са му доста по-трудни за разбиране.
„Когато госпожата обяснява някоя задача, трябва да внимавам много, а ако интернетът ми засече, всичко се губи и нищо не разбирам от целия час“, обяснява той.
За да не трупа пропуски, родителите намират допълнителен учител по математика, с когото детето да учи присъствено. С неговата помощ шестокласникът започва да наваксва пропуските, но тревогите не свършват.
„Едно на ръка, че е допълнителен разход, но майката на нашата учителка се разболя и се наложи да търсим нова учителка, не е лесно“, разказва майка му Николета Димитрова.
Някои учители на шестокласниците също отчитат, че заради малкото прекарано време в училище, децата имат пропуски не само по точните науки. Като класен ръководител на 6 клас и преподавател Таня Драганова смята, че е добре децата да се върнат по-рано в клас.
„В противен случай отново ще бъдат ощетени, губещи материал и стоящи вкъщи доста пред компютрите“, добавя тя.
Психолозите посочват, че продължителното онлайн обучение вреди на социалните умения, а в някои случаи и на психиката на децата.
„Отключване на различни страхове, различни тревожности, различна степен на тревожност така, че на психиката се отразява много“, обяснява Вержиния Трайкова, училищен психолог.
Професионалистите съветват родителите след часовете да дават възможност на децата да се виждат и излизат с приятели, за да компенсират поне донякъде липсата на присъствено обучение.
Колко добре са се справили с усвояването на учебния материал, ще стане ясно в края на годината при поставянето на окончателните оценки.