Народното събрание прие на първо четене забраната за реклами на хазартни игри в медиите. Очаква се промените да бъдат окончателно прокарани на извънредно заседание във вторник.

С единодушно подкрепените промени в Закона за хазарта на първо четене парламентът забрани рекламата на хазартни игри в радио и телевизионни програми, на обществени места, фасади на сгради, в печатни произведения и електронни медии. Рекламирането ще се допуска само върху билбордове, които се намират на разстояние не по-малко от 100 метра от училища, върху игралните зали и казина, а също върху спортна екипировка, спортни зали и съоръжения.

Парламентарните групи направиха заявки за промени между двете четения на законопроекта.

От ПП-ДБ настояват билбордовете с реклама за хазарт да се намират на разстояние не по-малко от 300 метра от училища и да бъдат създадени общински центрове за борба с хазартната зависимост и ресоциализация. Те се обявиха и „за“ свързване на машинките в казината към НАП.

От ИТН предлагат разстоянието на билбордовете да е минимум 500 метра не само от училища, но и от университетите.

Срокът между двете четения ще е тридневен, във вторник ще има извънредна бюджетна комисия и извънредно заседание на Народното събрание за окончателното приемане.

От Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори (АБРО) излязоха с позиция във връзка с приетите на първо четене законопроекти за хазарта и рекламата:

Настояваме за диалог и координация при приемането на текстове, които имат значително влияние върху медиите, цялата индустрия, както и спорта. Призоваваме народните представители за организиране на незабавна дискусия с представители на хазартната индустрия и медии, с цел обсъждане на най-точния и ефективен начин за ограничаване на рекламата на хазарт, като считаме, че с пълната забрана на рекламата няма да бъдат постигнати изложените в мотивите цели. 

За нас, като медийна индустрия, предоставянето на рекламни съобщения обезпечава финансовата устойчивост и независимост на медиите, което от своя страна е гаранция за свободата и качеството на медийните услуги. Рекламата е основен приход за телевизионните и радио оператори, но същевременно тя е важен комуникационен канал към зрителите и затова към ограничаването й следва да се подхожда много внимателно и отговорно. Забраната за законосъобразно информиране на потребителите за легалните хазартни оператори и техните услуги ще доведе до пренасочване на потребителите към нелегални хазартни интернет сайтове. 

За сравнение след забраната на рекламата на хазартни игри в Италия се наблюдава ръст на нелегалния хазарт. Италия се даде за пример в публичните дискусии, но според доклад на La Gazzetta dello Sport стойността на залозите, направени от италианските потребители на черния пазар, се оценява на 25 милиарда евро годишно, като 18,5 милиарда евро от тази сума, или 75 %, се изразходват в нелицензирани уебсайтове за хазарт“.