Един от акцентите на тазгодишния джаз фестивал в Банско бе саксофонистът Олег Киреев. Кой е той и какво го накара да дойде в Банско - репортаж на Ростислава Генчева.

Наполовина башкир, наполовина руснак Олег Киреев е едно от водещите имена в световния джаз в момента. Той завършва музикалното училище в родния си град Уфа с фортепиано по времето, когато в Русия и дума не може да става за джаз образование. Започнал да свири почти случайно на саксофон, днес той е канен в най-престижните клубове, сцени и фестивали, записва с най-големите музиканти, номиниран е за "Грами” и е носител на едни от най-престижните награди.

"Това е една много смешна история. Когато в седми клас на музикалното училище кандидатствах с фортепиано, дойде някакъв чичко преподавател и ми каза: "Не искаш ли да свириш на саксофон?". Аз попитах "Какво е това?", той ми отговори "Ами една такава извита тръба". И аз си казах "А-а-а, тръба някаква..." Но после, ден след ден, започна да ми харесва”, сподели Олег.

През 1994-а, по покана на знаменития американски саксофонист Бед Шенк, Олег Киреев заминава за Сиатъл, за да учи в неговата школа. Две години по-късно неговият бенд получава изключителни признания от световната критика след участията си в най-големите джаз фестивали в Монтрьо и Бирмингам. Бил е арт директор на джаз клуб в Краков, а през 2006-а е един от основателите и  директор на московския клуб "Съюз композиторов", който още от създаването си е наречен "Джазовата мека на Русия. " В него гастролират Джошуа Редман, Даян Шуур, Бъстър Уйлямс, Скот Хамилтън и много други световни имена. От миналата година Киреев е съветник по културните въпроси на президента на Башкирия, макар че неговата известност е много по-голяма извън границите на родината му.

"Джазът в общи линии е чисто елитарно изкуство. В същото време това е много искрена музика, която много хора обичат. В Русия - в Башкирия, имаме вече възпитана публика, която обича джаз. Кризата усложни пътя на зрителя до добрия концерт. Джазът е скъпо изкуство и няма как да е друг. Истинските ценители са интелигентни хора, които слушат класика, хубав рок, джаз, но те не са платежоспособни. В Башкирия е по-лесно, защото моят статут на съветник на президента ми помага да влияя на цените на билетите и там са минимални”, заяви той.

От 2006-а Киреев гастролира в САЩ изключително активно, а албумът му "Мандала” е номиниран за "Грами” година по-късно, а последните си записи на собствените си композиции прави в знаменитото студио на Тони Бенет.

"Аз като музикант работя по няколко проекта, но най-силният от тях е основан на смесването на стилове и направления в етноджаза. Имам малък състав от 5 човека, с който свиря индийска, еврейска, татарска музика. Много искам да изпълним и български мелодии, защото съм убеден, че със средствата на джаза, можем да им дадем нов живот”, категоричен е той.

За четирите дни в Банско Киреев нито за миг не се раздели с инструмента си и неговите репетиции започваха от сутринта в градинката до площада.

"Музикантът трябва да дружи със своя инструмент, макар че в моята програма имам моменти, в които оставям саксофона и пея. Башкирите, татарите, ескимосите имат едно гърлено пеене. В България нямате ли такова? Трябва да се научите”, заяви той.

След Банско до края на годината може да чуете Олег Киреев в най-престижните джаз клубове в Ню Йорк.