"Лешникотрошачката” на Кончаловски е мащабна 3D британско-унгарска продукция с холивудски актьори. Този негов нов режисьорски прочит на хофмановата приказка е повече в стила на американския мюзикъл, отколкото подобие на балета на Чайковски.
"Аз отдавна исках да я снимам, още докато бях с Тарковски. После реших, че искам да направя филм за деца, за родители, за техните дядовци и баби - за цялото семейство. Аз никога не съм снимал филми за деца. Моите филми досега са такива, че децата не трябва да ги гледат. 3D е изобретение на визията. Според мен не са много неща могат да бъдат направени в 3D. Но балетът, операта, спортът, ако бъдат заснети на 3D, могат да бъдат доста ефектни. Що се отнася до киното, аз снимах приказка, а да направиш приказка на 3D, е много добре. Това е друг жанр, но всичките ми ленти досега са за едно и също. Всичко, което съм правил досега, е за тайната на човека” призна той.
Брат на Никита Михалков, син на автора на съветския химн, Андрей Кончаловски е непослушното и по-талантливо дете на тази знаменита дворянска фамилия. Съсценарист на "Иваново детство” и "Андрей Рубльов” на Тарковски, той прави впечатление на критиката още със своя дебют. Следващия му филм е забранен и е показан едва две десетилетия, след като е завършен. Но въпреки цензурата, той успява да направи своята знаменита "Сибириада”, да емигрира в Америка и наред с комерсиалния „Танго и Кеш” да направи "Любовниците на Мария” и "Влакът беглец”. В панорамата в Дома на киното ще видите негови филми преди неговото бягство и след неговото завръщане в Русия.
"Хората живеят така, както са живели, според мен. Някои живеят по-добре, отколкото по време на съветската власт, а други по-лошо след Перестройката. Но аз мисля, че проблемът в Русия е, че попадна в корупция. Колосална корупция. Мисля си, че тя е в края на списъка, там където са най-корумпираните страни. Някъде между Зимбабве и Гвинея”, допълни той.
В момента Андрей Кончаловски живее между Москва и Лондон, където учат децата му. Има дом, много ангажименти в операта и театъра, но най-голямата му любов си остава киното.
"Знаете ли, работата не е в изразните средства или киноезика, а в способностите. Езикът може да е нов, а филмът пак да е изглежда стар. Всичко е в гледната точка към света и човешката интерпретация. Всичко ново е в интерпретацията. Защото, когато поставяте Шекспир или Чехов, вие може да направите много лош спектакъл, който да много съвременен като форма. И може да направите велик спектакъл, който да е създаден съвсем традиционно. Затова, аз мисля, че новото е в самия човек. Имам един сценарий за композитора Рахманинов. Имам много и различни идеи. Аз много работя в театъра и операта. Ето сега ще поставям Борис Годунов в Испания, после трябва да направя "Три сестри” и "Вуйчо Ваньо” за театъра. Имам много идеи, които са готови за киното, но ми е трудно да ги реализирам. На мен ми е трудно да намеря пари. Това е, защото аз не снимам комерсиално кино, аз съм автор”, сподели още Кончаловски.
И няма как да не откриете режисьора на "Сибириада”, "Кокошчица Ряба” и "Влакът беглец”, дори в тази последна и на пръв поглед само комерсиална приказка. Защото самият Кончаловски е една истинска "Лешникотрошачка”, когато застане зад камерата.