Самият Едуард Мане използва за своята "Закуска на тревата” теми и композиции на ренесансови художници. В нея маже да се открие влиянието на Рафаело, Тициан и Микеланжело, които от своя страна пък са използвали гръцки образци. През 1863 г. парижкият салон шумно сваля картината на Мане, като я обявява за пародия на класическото изкуство.
Изложена в салона на отхвърлените "Закуска на тревата” се превръща в основополагащо платно на модернизма. От тогава до днес тя е интерпретирана не веднъж от вече признати майстори на четката. Само за година Румен Скорчев създава 18 мащабни живописни платна и стотици рисунки по тази знаменита композиция, привлечен от нейния дълбок смисъл, разклатил едно цяло общество.
"Тогава са били шокирани хората от тази картина. Много векове до Ренесанса изкуството е пълно с голи жени. Аз поне така го тълкувам, шокът идва не от голата Викторин Мюран, а има някаква стаена тишина, едно безмълвие, което може да се взриви в някакъв чудовищен акт. Тя се е обърнала даже с укор към мен или към всеки, който гледа картината”, коментира Скорчев.
В платната му композицията на "Закуска на тревата” е абстрактна, а фигурите са изведени до знаци и цветни петна. Той използва сюжета на прочута картина само като отправна точка.
„Времето ни е никак спокойно. Така че не ми е до рисуване на голи жени, сладки приказки на тревата и закуски на тревата. Вие сама разбирате, че въпросът е съвсем друг. И това би било една възможност на всеки, който гледа Тициан или Мане, да си направи едно свое тълкуване. Това е цената на изкуството - възможността всеки да има свободата да изтълкува по свой начин, като отваря своя прозорец към обекта”, допълни художникът.
Когато рисува своята скандална „Закуска на тревата” Мане е едва 31-годишен. Тази година Румен Скорчев ще навърши 80. Неговата мащабна интерпретация на известната картина е като моментна снимка и предчувствие за бъдещето на нашето съвременно модерно общество.
„През целия мой живот аз гледах как се променя поведението на младите хора. Ние бяхме едни хора, с едни постъпки. Днес аз даже не разбирам езика на младите хора. Чувам ги, че говоря някакви съкратени думички. В тоя смисъл може би, трябва да ми бъде простено, че аз си позволявам такава крайност”, каза още той.
Скандалното в картината на Мане не е голотата на двете жени, а смелостта да покажеш безсрамието на едно общество. Дали има кой да скандализира днес Румен Скорчев ще разберем през септември, когато неговите „Закуски на тревата” ще заживеят в Софийска градска художествена галерия.