Ако купуваме български стоки, половината пари се връщат обратно към потребителите. Това обясни секретарят на Съюз „Произведено в България” Кънчо Стойчев. Той разкри, че при закупуването на чуждестранен продукт ДДС-то и данъка печелба се връщат в джобовете на местните потребители и така страната ни губи пари.
Според него, ако в следващите няколко месеца продажбата на български стоки се увеличи с 10%, то в държавния бюджет без проблем ще могат да влязат около 1 млрд. лв. В момента българите не са активни на пазра, тъй като безработицата е 11% и потреблението е намаляло драстично. Всеки търси по-евтиното, поясни Стойчев.
Той допълни, че търговците си позволяват прекалено голямо завишаване на цените на някои стоки. По думите му 10-15% надценка е в рамките на нормалното, но на места процените са повече от 50. Именно затова се предвижда създаването на потребителски коопеарации, където ще има директна търговия между производител и потребител.
Председателят на Съюз „Произведено в България” Лукан Луканов уточни, че „изберете българското” е икономически слоган, а не реклама. „Състоянието на малкия и среден бизнес е ключово за държавата. По-големите компании успяват да се справят по някакъв начин с кризата, но не и дребните търговци”, заяви Луканов. Той подчерта, че е много доволен от измененията в закона за конкуренцията при търговските вериги. Така няма само те да печелят от големите надценки, а цените ще се регулират по някакъв начин.
Конкретен пример за качествен български продукт е горнооряховския суджук. В края на миналата година, с регламент на Европейската комисия, местният деликатес бе приет за българско географско указание. Това означава, че суджукът може да се произвежда единствено в района на Горна Оряховица.
Местният суджук се произвежда от три фирми. Данъчни облекчения по този повод не са им отредени, но затова пък производителите са притежатели на рецепта с вековна история. Те не се страхуват и от конкуренцията. Според тях това гарантира високото качество. Продуктът им е предназначен както за вътрешния, така и за външния пазар.