Последни новини

След половин век приятелство: 90-годишна жена уби приятелката си с тенджера

След половин век приятелство: 90-годишна жена уби приятелката си с тенджера

Борислав Сарафов предложи отстраняването на окръжния прокурор на Плевен

Борислав Сарафов предложи отстраняването на окръжния прокурор на Плевен

Медии в САЩ: Белият дом търси заместник на Пийт Хегсет като министър на отбраната

Мъж опита да пренесе нелегално евро за над 1 000 000 лева през „Капитан Андреево“ (ВИДЕО)

"Тераса с гледка към пистата": Нови бизнес салони ще посрещат пътниците на летище „Васил Левски“

Путин е готов да обсъди искането на Зеленски за край на атаките срещу гражданска инфраструктура

Медицинският асистент на папа Франциск: Последно ми благодари за обиколката с папамобила на Великден

ТикТок сътрудничи с ЕК в навечерието на новите избори в Румъния

Жена твърди, че е оставена да ражда сама - без лекари, в болницата в Кюстендил

Университети в САЩ се обединиха срещу „политическата намеса“ на Тръмп

Учени са разработили нов метод, който да замени дизеловите двигатели във фериботите

Пневматичното задвижване е бъдещето на плаването по фиксирани морски маршрути, смятат учените

Снимка: iStock

Петроний Евтов Петроний Евтов

Публикувано в  14:41 ч. 22.04.2025 г.

Излседователи от университета Шарджа са направили начин да се заменят дизеловите двигатели, които задвижват фериботите с пневматични витла. Методът включва употреба на сгъстен въздух, съхраняван в резервоари под високо налягане и пуснат във въздушен двигател, пише TechXplore.

Според учените двата въздушни двигателя, които заменят дизеловите двигатели, осигуряват достатъчно мощност на ферибота да мине по предварително определен маршрут в морската транспортна система на Финландия

Проучването е публикувано в научното списание Energy Conversion and Management.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Изследването беше проведено, за да се оценят техническите и икономическите възможности при смяната на конвенционалния дизелов двигател с пневматичен. Доказано е, че пневматичното задвижване е обещаващо като устойчива и енергийно ефективна алтернатива на конвенционалните морски двигатели, особено за фериботи изминаващи къси разстояния“, пишат учените.

Понастоящем дизеловите двигатели са най-надеждните двигатели, но изискват големи количества гориво, за да бъдат задвижвани. Освен това те могат да бъдат доста шумни и още по-лошо, те представляват основен източник на замърсяване.

„Използването на този метод е привлекателно от икономическа, практическа и екологична гледна точка и може лесно да се адаптира към повечето фериботи“, каза професор Абдул Хай Алами, водещ автор.

Кай Янсон, съавтор на изследването и финландски производител на фериботи от финландската компания K. J. Marineconsulting Ab, ръководи прехода от дизеловите двигатели към такива с въздушно задвижване, както и пътуването на модифицирания ферибот по определения маршрут.

„Пневматичното задвижване е бъдещето на плаването по фиксирани морски маршрути. Предсказуемостта на скоростта, полезния товар и местоназначението на фериботите позволява замяната на конвенционалните дизелови двигатели, които са надеждни, но са шумни и замърсяват околната среда, с пневматични“, каза Янсон.

Според авторите предложената пневматична система отговаря на същите изисквания за задвижване като дизеловия двигател, но предлага и мащабируемост, и адаптивност към различни оперативни нужди, съобразявайки се с нарастващото търсене на гъвкави и екологични транспортни решения. Изследванията и развитието на тези двигатели би позволило употребата на по-модерни материали, което ще доведе до по-здрави пневматични двигатели.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK

Най-четени
Най-нови