Екип от експерти по изображения, учени и историци ще отправя към останките на потъналия кораб „Титаник“. Целта е да бъдат направени нови заснемания на кораба – най-детайлните досега.

От Би Би Си получиха ексклузивен достъп до екипажа на мисията, която се събира в американския град Провидънс, Роуд Айлънд. Те ще използват най-новата техника за сканиране, за да могат да картографират и заснемат всяко ъгълче на известния потънал лайнер.

Това ще бъде първата мисия до „Титаник“ след трагедията с подводницата „Титан“ миналата година. Петима мъже загинаха при опита си да достигнат до потопения кораб.

Когато корабът с новата мисия достигне мястото на потъналия кораб, ще бъде организирана специална литургия в памет на хората, загинали на „Титаник“ през 1912 г.

Известната развалина ще бъде изследвана с две роботизирани подводници. Те ще направят милиони снимки във висока резолюция, от които ще се изготви подробен 3D модел на останките. „Искаме да видим кораба с точност каквато не сме имали досега“, обясни ръководителят на експедицията Дейвид Гало.

Ако всичко върви по план екипът трябва да прекара 20 дни в Атлантическия океан.

Снимка: Getty Images

Екипът ще пусне две подводници с обща тежест шест тона. Едната от тях ще бъде оборудвана с камери с висока резолюция, както и специална система за осветление. Другата ще носи скенер и сензорни инструменти. Създателят на програмата за обработка на изображенията твърди, че неговите камери могат да произведат картини с точност от милиметри.

„Ако всички богове – тези на времето, на компютрите, на подводниците, на камерите – се разберат и са в настроение, ще можем да уловим останките от „Титаник“ както никога досега. НА снимките ще можем да броим песъчинките по дъното на океана, толкова ще са качествени“, обяснява Еван Ковач.

 

Едва ли има много хора на планетата, които да не знаят историята на „Титаник“. Корабът потъва на 15 април 1912 г. по време на първото си презокеанско пътуване след удар от айсберг. За събитието са изписани безброй книги, снимани са филми и документални ленти.

Снимка: Getty Images

Макар мястото на останките да е изследвано непрестанно от откриването му през 1985 г. досега, все още няма изготвена карта на потъналия кораб. Най-проучвани са кърмата и носът на „Титаник“, но има огромни части от останките, които почти не са изучавани.

Екипът иска да заснеме и други по-известни обекти в развалините на „Титаник“, като един от огромните парни бойлери, които са задвижвали двигателите на лайнера. Ще се търсят също предмети, които са били видени за кратко по време на предишни експедиции. Сред тях е и електрически свещник, който през 1912 г. е бил изключителна новост.

Снимка: Getty Images

Учените се надяват да открият и второто гранд пиано, за което се знае, че е било на „Титаник“. Дървената конструкцията на пианото отдавна е била унищожена от морската вода и налягането, но части като металната конструкцията, струните и арфата, както и клавишите, би трябвало да са останали.

 

„За мен най-интересни са чантите с багаж на загиналите пасажери“, казва Томасина Рей - кураторът на колекцията с артефакти от „Титаник“, която обикаля по света под формата на експозиция. „Вещите им, ако успеем да ги извадим, ще ни помогнат да разгадаем историите им. За толкова много от пасажерите имаме само имена, но не и истории“, казва тя.

Снимка: Getty Images

Това ще е деветото посещение на останките, което е организирано от компанията RMS Titanic Inc. Фирмата си донесе негативни коментари през последните години, защото се опита да извади от дъното радио системата „Маркони“, използвана за подаване на последните сигнали за тревога.

Причината за критиките идва от това, че ако радио системата бъде извадена, това може да доведе до разрушаване на част от останките, особено във вътрешността на кораба.

Снимка: Getty Images

За много хора, особено наследници на загиналите, „Титаник“ е лобното място на 1500 души, които са загинали през 1912 г. и според тях останките не бива да бъдат пипани, особено във вътрешността на кораба.

„Естествено, че разбираме това. Ние се гмуркаме до „Титаник“, за да разберем максимално много за кораба и го правим с максимално уважение. Но да я оставим е все едно да кажем на загиналите, че ще бъдат забравени от историята. Това ще бъде най-голямата трагедия“, коментира Джеймс Пенса.