Милиарди долари загуби на ден струва блокирането на Суецкия канал заради заседналия контейнеровоз "Евър Гивън". Задръстването във водата продължава вече трети ден.
Блокираният Суецки канал се вижда и от Космоса. Снимките разпространи Европейската космическа агенция.
Суецкият канал свързва Червено море със Средиземно като оттам преминава 12% от световната търговия.
Корабът пътува от Kитай към Ротердам в Нидерландия, когато пясъчна буря намалява видимостта.
По това време контейнеровозът преминава през еднопосочен участък в южната част на канала, заорава в единия бряг и остава блокиран.
"Евър Гивън" се оперира от тайванска компания. Може да превозва товари с тежест над 220 000 тона. Дълъг е 400 метра или почти колкото Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк.
Близо 200 кораба чакат от двете страни на канала, сочат данни на информационния портал за корабоплаване "Лойдс Лист".
На ден в двете посоки трафикът се оценява грубо на около 9 милиарда и 600 млн. долара - т.е. блокирането на Суецкия канал струва около 400 милиона долара на час.
Оттам преминават и около 1 милион и половина барела петрол дневно, като блокадата вече се отрази на цената на горивата.
За освобождаването на огромния морски съд се включиха багери и специален драгажен кораб, който изгреба пясъка под корпуса на контейнеровоза.
Според експерти в корабоплаването, тази операция може да продължи с дни и дори със седмици. Неяснотите идват заради огромния размер и тежестта на "Евър Гивън".
"Може да се пропука корпусът и това да причини разлив на петрол. Но най-лошият сценарий е ако корабът се счупи на две, което ще затвори канала за месеци и дори за години, докато бъде преместен", обясни Сал Марколяно - професор по морска история в университета в Северна Каролина.
Ако операцията по освобождаването на контейнеровоза отнеме повече от седмица, за превозвачите ще бъде по-изгодно да заобиколят Африка по морския път от Азия към Европа. Това ще удължи пътя с 4 хиляди морски мили, или от 12 до 14 дни.