Огромният контейнеровоз “Евър Гивън” все още блокира трафика през Суецкия канал в Египет.
Това е най-бързият корабен маршрут между Европа и Азия, свързващ Червено със Средиземно море и е един от най-натоварените водни коридори на планетата.
Корабът е заседнал в най-южната част на Суецкия канал в тесен еднолентов коридор - т.е. друг плавателен съд не може да премине по същото време.
Какво точно се случи?
400-метровият контейнеровоз се завъртял диагонално по ширината на канала и заседнал в пясъците. “Ройтерс” съобщава за силни ветрове и пясъчни бури, които намалили видимостта и на практика екипажът не е можел да поддържа прав курс. В същото време няколко египетски пристанища бяха затворени.
Обикновено корабите, преминаващи през Суецкия канал, се ескортират от конвой и с помощта на един или два влекача. Понякога се случва някой от тях да заседне, но бързо бива освободен. Историята с “Евър Гивън” е различна.
Защо трафикът спря?
През 2015 г. Египет откри втори коридор за едновременно преминаване на кораби в двете посоки през 35-километровия участък, но удължението се намира на север, където каналът се разширява при Голямото горчиво езеро, допълва “Ройтерс”.
Именно там стотици кораби са пуснали котва и изчакват освобождаването на един от най-големите контейнеровози в света.
Какви действия са предприели властите?
Повече от 8 влекача, единият от които с теглеща сила от 160 тона, се опитват да освободят “Евър Гивън”. Идеята е той да бъде избутан от едната страна и с помощта на лебедките на контейнеровоза.
Освен това се копае и земята под носа на кораба, заседнал на източния бряг на канала.
Копачите са разчиствали земята на носа на кораба, който е бил заровен в източния бряг на канала, а SCA е разположил два драги.
Контейнеровозът е построен през 2018 г. И плава под панамски флаг, но в момента е взет на лизинг от тайванската компания “Евъргрийн”. Собственикът е повикал на помощ два екипа от нидерландска и японска компании да “създадат по-ефективен план” за отблокирането на контейнеровоза.
Експертите са на мнение, че трябва да се направят оценки каква мощност може да бъде използвана от други кораби, за да бъде избутан “Евър Гивън” без да има поражения по него.
Други опции пред екипите са - допълнително копаене и сваляне на контейнери, което обаче най-вероятно ще е дълга и сложна логистична операция.
Връщането в плаваемост на огромния контейнеровоз, блокиращ Суецкия канал, може да отнеме "дни или седмици", каза ръководителят на специализирана холандска фирма, изпратила експерти на помощ, съобщи АФП.