От днешния петъчен 28 ноември започват коледните разпродажби. В Съединетите щати денят е начиран „черен петък”, защото повечето търговци правят значителни отстъпки в цените на стоките.

Милиони американци се втурнаха да пазаруват още в полунощ и пред много от големите вериги магазини се образуваха опашки. По пътищата на страната трафикът от автомобили беше като през натоварен работен ден.

Много търговци решиха да удължат срока на намаленията и през почивните дни.

Според Федерацията на търговците на дребно в САЩ тази година през „Черния петък” и следващите го почивни дни магазините ще бъдат посетени от повече от 140 милиона американци, като всеки от тях смята да похарчи средно по 300 долара.

Пазаруването във Великобритания

„Черният петък” става все по-популярна вносна традиция във Великобритания. Пазаруването в петъка след Деня на благодарността набира скорост основно благодарение на маркетинговите усилия на големите компании за търговия на дребно.

„Амазон” бе първият търговец, който въведе „Черния петък” във Великобритания през 2010 г. Все повече компании за търговия на дребно се присъединяват към събитието всяка година, като през 2013 г. бе отчетен значителен скок, когато веригата супермаркети „Асда”, собственост на „Уолмарт”, поде инициативата.

Тази година събитието е още по-голямо и изглежда „Черният петък” е заздравил позицията си в календара за пазаруване във Великобритания. Хората го обсъждат, а по медиите се рекламират намаления.

От десетилетия петъкът след Дена на благодарността е най-големият пазарен ден в САЩ, като милиони американци се втурват към намаленията и започва усърдно броене на дните, които остават до Коледа. По традиция американските вериги за търговия на дребно отчитат печалби и затова денят се казва „Черен петък”.

Тъй като е свързан с Деня на благодарността, „Черният петък” по-рано бе събитие, специфично за САЩ. Това обаче се променя, особено във Великобритания, където много от търговските обичаи и традиции, характерни за САЩ, се споделят по начин, който не се среща в други европейски страни като Франция и Германия.

Според анкета на компанията за проучвания в областта на търговията „Върдикт”, в която са участвали 10 000 британци, 47% от британските купувачи ще участват в „Черния петък”. Освен това 61% от жените възнамеряват да направят покупка. Много водещи търговски марки планират намаления днес.