Германски град забранява напълно движението на дизелови автомобили. Не, това не е проект, а факт.
Даниел Хартум е зидар и не може да си представи как ще се оправя без своя лекотоварен дизелов автомобил.
С него ходи на работа, с него се прибира. Колата е само на 3 години и отговаря на нормата за отработените емисии „Евро 5”. Но градската управа на Есен възнамерява да забрани движението на всички дизелови автомобили в центъра на града. Мярката е шокираща за Даниел и колегите му.
„Това много ще затрудни придвижването ни до работното място, до строежа. А нали по някакъв начин трябва да се придвижим? Много от колегите нямат бензинови автомобили. Ние сме заложили на дизела, и точно в това се състои проблемът ни сега”, казва Хартум.
Забраната за дизели ще засегне 18 района на Есен. В тях попада и участък от автомагистрала А 40 – една от основните пътни артерии в Рурската област. Тя преминава буквално през центъра на града.
Строителният предприемач Франк Шулте-Хуберт и колегите му от фирмата използват магистрала А 40 по няколко пъти на ден. „Ако наистина забранят движението на дизелови автомобили по А 40, тогава ще настъпи хаос”, смята той.
Според разчетите на търговските фирми, служебните дизелови автомобили трябва да бъдат използвани поне 10 години. А все по-строгите екологични норми им излизат солено.
„След поредната промяна на нормите за вредните емисии преди 3-4 години закупихме два нови лекотоварни автомобила, които тогава ни струваха 80 хиляди евро. Ако трябва да спрем от движение колите от сегашния ни автомобилен парк, вероятно ще трябва да похарчим за още около четвърт милион евро”, изчислява Франк Шустер-Хуберт.
Мике Щернкопф строи покриви. Инвестирал е 40 хил. евро в нов, електрически товарен автомобил – така е решил за себе си проблема с ограниченията за дизелите. Обаче почти никой не използва новата придобивка – работниците му продължават да предпочитат дизеловите коли.
„Няма достатъчно зарядни колонки и колегите срещат огромни трудности да стигнат до строителната площадка с такъв автомобил или пък да се приберат обратно, защото на самите строителни обекти, естествено, няма зарядни станции. Накратко – сблъскваме се с много повече трудности, отколкото сме предполагали”, отбелязва Щернкопф.
Строителният предприемач Франк Шулте-Хубер все още се надява, че забраните за дизелите могат да бъдат отменени. Той смята, че забраната за движение на дизелови автомобили през цели участъци от Рурската област е прекалено крайна мярка. А ако забраните са неизбежни, тогава според него трябва да се направи изключение за фирмите. В противен случай много от тях ще спрат работа.