На всички се е случвало пощенските кутии да бъдат заринати от рекламни брошури. Това вече може да бъде спряно. Как може да се спести много хартия?

Брошури и различни листовки стърчат от почти всяка пощенска кутия в София. За по-малко от минута могат да се съберат над 30 брошури. В много от случаите обаче т.нар. „нежелана реклама“ отива директно в кошчето за боклук.

В опита си да ограничат рекламите и да спрат куриерите някои прибягват до заплашителни надписи в ярки цветове. Други пък са измислили как да „автоматизират“ процеса по изхвърлянето на листовките и брошурите. В един блок в столичния квартал „Люлин“ са сложили кошче за боклук пред пощенската кутия, за да може брошурите да падат директно в него.

Снимка: bTV

Всичко това може да бъде избегнато с новия екологичен механизъм „СТОП Реклама“. Оказва се, че само с един стикер можем да спрем бълването на реклами от пощенските кутии.

„Стъпките са много лесни. Влиза се в stopreklama.net. Там се попълва една форма и до една-две седмици получавате стикера си в пощенската си кутия“, обяснява Георги Табаков.

„То не е само един стикер. Работим с Асоциацията за модерна търговия. Там членуват голяма част от търговските вериги. Те също ни подкрепят. До голяма степен се съобразяват със стикера. Проучването показва, че ако сте залепил стикер на пощенската си кутия, ще получавате 80% по-малко брошури“, казва и Марина Христева, ръководител на проекта „СТОП Реклама“.

Според данните на проекта „СТОП Реклама“ в София има над 670 000 домакинства, като за година всяко едно получава между 12-15 кг листовки.

Снимка: bTV

„10 000 тона хартия минават през пощенските кутии в София под формата на рекламни брошури. Това се равнява на 200 000 дървета“, обясни Мария Христева.

„Тонажите не са малки. Ако го умножите по това, което струва на общината - това е по цени от 21 година, става дума за 350-450 лева на тон. Ако ги умножите на 10 000, това означава, че общината през данъците, които взима  от всички нас, плаща от порядъка на 3,5 или 4,5 мил. лева само, за да се справи с този отпадък“, посочва Георги Табаков.

Дотук са раздадени близо 25 000 стикера

„Това представлява около 4% от населението на София. Във всички други страни, когато са започвали с подобен тип механизми, са покривали точно толкова - 4-5% първоначално. Идеята е колкото се може повече домакинства да се откажат от хартиената реклама. Да речем в София таванът е около 50% от домакинствата“, казва още Марина Христева.

Снимка: bTV

С помощта на т.нар. „зелен калкулатор“ всеки сам може да изчисли колко тона хартия отива за реклама и каква е нейната цена. Откакто има стикер Радостина не е получавала реклами.

„Аз си го залепих и нямах никаква надежда. Този стикер стои почти една година вече. Ако бяхте дошли преди два дни, щяхте да видите всички пощи пълни. Само там, където има стикер, пощите си стоят празни. Инициативата много ми харесва. Това е част от моето право да кажа че искам или не искам нещо. От друга страна, това е лесен начин да предпазя пощата от неща, които не ми трябват“, казва Радостина Медведева.

Снимка: bTV

С помощта на „Зеления калкулатор“ всеки може да сметне колко хартия ще спести за година и каква е стойността на рекламните материали. Освен по-малко хартия, това ще спести и разходи на самите фирми.

„Те са свързани нещата - ако повечето хора не искат да получават брошури, търговските вериги могат да намалят своя тираж“, допълва Радостина Медведева.

От „СТОП Реклама“ веднъж годишно взимат и стари брошури, за да ги рециклират. Всеки, който през годината е събирал стари реклами, може да дойде един път годишно и да ги предаде за рециклиране. В замяна ще получи една ябълка.

Снимка: bTV

Финалът на проекта е през май. След това всеки, който желае може да си разпечата стикер и сам от сайта на "СТОП Реклама", който ще продължи да функционира.