Разочароващ резултат за България след гласуване по пакета "Мобилност" в Страсбург. Транспортната комисия на Европейския парламент отказа да изтегли текста и идната седмица вероятно ще даде мандат за преговори с Европейската комисия и Европейския съвет.
Гласуването беше извънредно, което показва и разколебана подкрепа за пакета, самият факт, че Транспортната комисията реши да го гласува и да преоцени подкрепата си говори, че в текста има недоизгладени детайли, а ние преди време алармираха за това, каза с Николай Рашов от Съюза на международните превозвачи.
Единственият път пред комисията е да започне т. нар. институционални преговори, което е и единственият период, в който се изменят текстовете. Има притеснения за цялата транспортна индустрия в Европа, не само в България, смята той.
Следващите няколко седмици ще са решаващи за пакета, можем да бъдем част от решението при преговорите, обясни още Рашков.
Един от проблемните текстове касае връщането на камиона. Това е огромен проблем за бранша. Въпросният текст задължава тира да се връща на мястото на регистрацията си на всеки 4 седмици, поясни той.
По експертни оценки българските камиони, които се движат по европейски превози, са около 28 хиляди. Според нас от тях около 10% ще има възможност да се натоварят в обема на икономиката, останалите ще трябва да се приберат празни – директен разход за транспортната компания. А най-страшното е, че това са допълнителни вредни емисии във въздуха, което е ненужно изпускане, заяви Рашков.
Освен това той обясни, че у нас повечето фирми са семейни и адаптацията ще е сложна и накрая може да има оскъпяване за крайните потребители.
Освен връщането на камиона, според него, трябва да се коригира и текстът за забраната за почивка в тира. По думите му има доклад, който ясно показва, че има недостиг на обезопасени паркинг пространства за камиони, както и че в част от тях няма добри условия за водача.
Вижте още по темата във видеото.