Транспортната комисия на Европейския парламент отказа да преразгледа "Пакета мобилност". Текстът е в ущърб на превозвачите от България и Източна Европа.

Реакциите и на поддръжниците, и на противниците на текста отново доказват, че пакетът „Мобилност” разделя депутатите не на политически, а на географски принцип. Следващия вторник най-вероятно комисията по транспорт отново ще гласува в ущърб на превозвачите от Източна Европа. Българските евродепутати смятат, че сега е разумно да се направят известни компромиси, за да не се отстъпва от приоритетите.

Изненадващо беше съотношението на силите тази сутрин в комисията по транспорт – 2/3 от гласовете бяха „против” предложението на българските евродепутати пакетът "Мобилност" да бъде върнат към ЕК. Решаващ се оказа вотът на депутати от крайнодесни политически формации от Германия и Франция.

Повече от половин век Стефан Стойчев е международен шофьор. Благодарение на опита си вижда разликата между професията у нас и в Западна Европа. Против е пакета "Мобилност" най-вече заради задължителните почивки.

Шофьорът пресмята – ако сегашният му курс приключи в Испания, задължителното връщане в страната ни означава изгубено време и повече разходи.

„Напълно сме наясно, че трябва да има Мобилен пакет и подкрепяме да има регламентация, но към момента има доста сериозни различия по отношение на балансиране на текстовете”, заяви Йордан Арабаджиев.

В този си вид пакетът "Мобилност" означава повече празни курсове и съответно загуби, отчита още Арабаджиев. Такова е мнението и на евродепутатите ни.

Нашите евродепутати

Българските евродепутати смятат, че оттук нататък е необходимо да се направят компромиси с някои от исканията, за да могат да отстояват приоритетите за българските превозвачи.

„Станахме свидетели на двойни стандарти. Ние говорим за необходимостта от намаляване на емисиите, а в същото време взехме решение да разнасяме празни камиони из цяла Европа”, коментира Петър Витанов от ПЕС/БСП.

Колегата му от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков отбеляза: „Има още едно гласуване, готвим се за него, макар и резултатите да не са оптимистични. Имаме нужда от мандат, с който да можем да преговаряме с нашите опоненти от другата страна – част от нашите искания да останат, от част да се откажем. Така че поне нещо, по-големите неща, като връщането на камиона, връщането на водача, да успеем да го запазим”, допълни Новаков.

„Видяхме обединение на всякакви хора, които никога не са гласували досега в тази комисия, срещу това разумно предложение”, каза евродепутатът Ангел Джамбазки, от Европейските консерватори и реформисти.

Какво следва

Пакетът няма да се приеме поне до старта на работата на Европейска комисия на 1 ноември. Предстоят преговори между ЕК, ЕП и Европейския съвет. Те трябва да намерят компромисно решение. Неофициално отново се изчислява съотношението на силите.

Има надежда най-оспорваните от България текстове да бъдат променени в хода на преговорите между Комисията, Съвета и парламента. През първата половина на следващата година Съветът на ЕС ще се председателства от Хърватска. България би имала интерес въпросът да се реши до лятото, преди Германия да поеме председателството.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement