Транспортната комисия на Европейския парламент отказа да преразгледа "Пакета мобилност". Текстът е в ущърб на превозвачите от България и Източна Европа.
Реакциите и на поддръжниците, и на противниците на текста отново доказват, че пакетът „Мобилност” разделя депутатите не на политически, а на географски принцип. Следващия вторник най-вероятно комисията по транспорт отново ще гласува в ущърб на превозвачите от Източна Европа. Българските евродепутати смятат, че сега е разумно да се направят известни компромиси, за да не се отстъпва от приоритетите.
Изненадващо беше съотношението на силите тази сутрин в комисията по транспорт – 2/3 от гласовете бяха „против” предложението на българските евродепутати пакетът "Мобилност" да бъде върнат към ЕК. Решаващ се оказа вотът на депутати от крайнодесни политически формации от Германия и Франция.
Повече от половин век Стефан Стойчев е международен шофьор. Благодарение на опита си вижда разликата между професията у нас и в Западна Европа. Против е пакета "Мобилност" най-вече заради задължителните почивки.
Шофьорът пресмята – ако сегашният му курс приключи в Испания, задължителното връщане в страната ни означава изгубено време и повече разходи.
„Напълно сме наясно, че трябва да има Мобилен пакет и подкрепяме да има регламентация, но към момента има доста сериозни различия по отношение на балансиране на текстовете”, заяви Йордан Арабаджиев.
В този си вид пакетът "Мобилност" означава повече празни курсове и съответно загуби, отчита още Арабаджиев. Такова е мнението и на евродепутатите ни.
Нашите евродепутати
Българските евродепутати смятат, че оттук нататък е необходимо да се направят компромиси с някои от исканията, за да могат да отстояват приоритетите за българските превозвачи.
„Станахме свидетели на двойни стандарти. Ние говорим за необходимостта от намаляване на емисиите, а в същото време взехме решение да разнасяме празни камиони из цяла Европа”, коментира Петър Витанов от ПЕС/БСП.
Колегата му от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков отбеляза: „Има още едно гласуване, готвим се за него, макар и резултатите да не са оптимистични. Имаме нужда от мандат, с който да можем да преговаряме с нашите опоненти от другата страна – част от нашите искания да останат, от част да се откажем. Така че поне нещо, по-големите неща, като връщането на камиона, връщането на водача, да успеем да го запазим”, допълни Новаков.
„Видяхме обединение на всякакви хора, които никога не са гласували досега в тази комисия, срещу това разумно предложение”, каза евродепутатът Ангел Джамбазки, от Европейските консерватори и реформисти.
Какво следва
Пакетът няма да се приеме поне до старта на работата на Европейска комисия на 1 ноември. Предстоят преговори между ЕК, ЕП и Европейския съвет. Те трябва да намерят компромисно решение. Неофициално отново се изчислява съотношението на силите.
Има надежда най-оспорваните от България текстове да бъдат променени в хода на преговорите между Комисията, Съвета и парламента. През първата половина на следващата година Съветът на ЕС ще се председателства от Хърватска. България би имала интерес въпросът да се реши до лятото, преди Германия да поеме председателството.