По преценка на министъра – това пише в заповедта за прекратяване на договора, обясни в предаването „Тази сутрин“ инж. Иван Досев – уволнен от управлението на АПИ. Вчера ръководството на Агенция „Пътна инфрасктруктура“ беше освободено.
Новият министър иска да изгради нов екип, коментира бившият член на управителния съвет на агенцията.
В сайта на МРРБ са обаче посочени други причини за нашето остраняване, отбеляза инж. Досев.
В съобщението на сайта пише: Плащане на аванси за строително – монтажни работи за обекти, които нямат готовност и разрешения за строеж.
Такава причина с нас не е коментирана, заяви инж. Досев. Той обяви, че среща с регионалния министър не е имал.
„От съобщението не става ясно за кой договор говорят – предполагам, че говорят за договори, по които са дадени значителни суми като аванси“, отбеляза инж. Досев.
„Не сме правили авансови плащания, които не са позволени. Не разбирам къде се отива с твърдението, че са извършени авансови плащания без проектна готовност. Договорите са за инженеринг, те включват проектиране и строителство. Нормално е авансът да се плати, ако има такава клауза в договора, и след даването на аванса да се извършат дейностите по проектирането и изграждането“, обясни инж. Досев. По думите му това са суми, които се приспадат от всяка една извършена и актувана дейност.
„Част от сумите отиват за строеж, част от тях – за проектиране и строителни дейности“, обясни той.
„Не може да се обвинява Пътната агенция, че е извършила някакви плащания, при условие, че за да извършим плащанията, ние сме получили целеви средства.
Средствата за конкретните договори идват от държавния бюджет и се гласуват с постановления на Министерския съвет. Те дори не постъпват в АПИ, а стоят в една сметка, за която разрешение се дава от МРРБ“, каза още инж. Досев.
Според него АПИ не си е позволила да сключи нето един договор без санкцията на принципала. По данни от проверката на комисията за ревизия в 45-ото народно събрание, АПИ е платила на „Автомагистрали“ близо 500 млн. лв. за укрепване на 74 свлачища. Около 30% от този половин милиард лева са дадени в аванс, потвърди Досев.
„По договорите с „Автомагистрали“ са платени 3 аванса. Първият договор е сключен 2018 г. – за автомагистрала „Хемус“, за участъци от 1 до 6. Вторият договор за аванси също е за „Хемус“ по участъци 7, 8 и 9, а третият за укрепване на свлачища", уточни той.
По думите на инж. Иван Досев най-скъпа е магистрала „Люлин“.
„Цената на километър е относително понятие, което не би трябвало да се използва, заради особености на терена. Колкото по-голям е броят на съоръженията и колкото по-лоша е геологията – цената се вдига“, обясни той.