Макар и без Светослав Илчовски, днешното заседание на комисията по ревизия в Народното събрание също придоби инфарктен характер. Ябълка на раздора между ГЕРБ и всички останали партии беше работата на държавното дружество „Автомагистрали“, което по инхаус процедури получи милиарди от пътната агенция за различни проект, сред които лотове на аутобани.

Според опозицията в случая става дума за непрозрачно разходване на държавни средства. Проектите на „Автомагистрали“ са за близо 5 млрд. лв., а в същото време от отговори на депутатски въпроси се разбира, че компанията има… 13 багера, 131 тежкотоварни автомобила, 4 валяка, 2 влекача, 3 дрона и само 30 инженери, коментира председателят на комисията Мая Манолова.

„Предвид факта, че за 2 години възлагането е близо 5 млрд., с тази скромна техника и персонал е изключително любопитен въпрос как са осъществявани проектите – чрез превъзлагане на тези дейности по строителство и поддържане. „Автомагистрали“ е по-любезно казано буфер, каса, през която минават едни пари на българските данъкоплатци. Как се избират изпълнителите, на какви цени са дейностите, какъв е контролът, каква е отговорността?“, запита тя.

И даде пример с фирми, с които са сключвани договори – „ПСТ Груп“, „Геострой“, „Галчев инженеринг“, „Грома холд,“, ГБС и т.н.

Проф. Румен Гечев от БСП допълни: „Разпределяте почти 5% от БВП на една тройка управители, които вие сте назначили и не е ясно как са избирали фирмите – дали са получили фирмите по телефона, или на бележка, няма значение“.

Снимка: БГНЕС

ГЕРБ и този път бяха изпратили на практика цялата си парламентарна група в залата, за да подкрепя ресорния министър Петя Аврамова и ръководствата на „Автомагистрали“ и АПИ.

„Напълно нормално е в строителството да се пренаема техника от фирми и да се използват контрагенти за доставка на строителни материали“, подчерта министър Аврамова.

Шефът на „Автомагистрали“ Стоян Беличев защити и процедурите по наемане на механизация: „Автомагистрали“ ЕАД е търговско дружество със 100% държавно участие, но то не е задължено да работи по Закона за обществените поръчки – това го имаме като писмо от Агенцията за обществени поръчки. Нашите процедури са 95-99% ЗОП“. Той беше категоричен, че дружеството не използва подизпълнители.

В същото време стана ясно, че фирмите са канени не с публична покана, а след предварителен подбор от вътрешна комисия в дружеството.

Беличев обясни и защо десетки милиони са дадени авансово на фирмите: „При анализите стигнахме до заключението, че без авансиране няма да можем реализираме проекта. Нашите цени с АПИ са фиксирани и не се променят за целия срок на изпълнението на проекта с изключение само на битума, който е борсова стока. С аванса се капарират материали и машиносмени на техника, за да задържим тази цена. В момента стойността на желязото от Нова година се е вдигнала със 70-100%, 25% се е вдигнала работната заплата, 25% - горивата“.

Скандалът в комисията стана пълен, след като Ивайло Мирчев от „Демократична България“ заговори за кражби при строенето на пътища у нас. ГЕРБ настояха да говори с имена, при което той им отговори, че в прокуратурата отиват данни за „сделките в „Автомагистрали“ с едни таблички под масата, в които се остойностява трудът и се прави връщането на парите“.