Макар и без Светослав Илчовски, днешното заседание на комисията по ревизия в Народното събрание също придоби инфарктен характер. Ябълка на раздора между ГЕРБ и всички останали партии беше работата на държавното дружество „Автомагистрали“, което по инхаус процедури получи милиарди от пътната агенция за различни проект, сред които лотове на аутобани.

Според опозицията в случая става дума за непрозрачно разходване на държавни средства. Проектите на „Автомагистрали“ са за близо 5 млрд. лв., а в същото време от отговори на депутатски въпроси се разбира, че компанията има… 13 багера, 131 тежкотоварни автомобила, 4 валяка, 2 влекача, 3 дрона и само 30 инженери, коментира председателят на комисията Мая Манолова.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Предвид факта, че за 2 години възлагането е близо 5 млрд., с тази скромна техника и персонал е изключително любопитен въпрос как са осъществявани проектите – чрез превъзлагане на тези дейности по строителство и поддържане. „Автомагистрали“ е по-любезно казано буфер, каса, през която минават едни пари на българските данъкоплатци. Как се избират изпълнителите, на какви цени са дейностите, какъв е контролът, каква е отговорността?“, запита тя.

И даде пример с фирми, с които са сключвани договори – „ПСТ Груп“, „Геострой“, „Галчев инженеринг“, „Грома холд,“, ГБС и т.н.

Проф. Румен Гечев от БСП допълни: „Разпределяте почти 5% от БВП на една тройка управители, които вие сте назначили и не е ясно как са избирали фирмите – дали са получили фирмите по телефона, или на бележка, няма значение“.

Снимка: БГНЕС

ГЕРБ и този път бяха изпратили на практика цялата си парламентарна група в залата, за да подкрепя ресорния министър Петя Аврамова и ръководствата на „Автомагистрали“ и АПИ.

„Напълно нормално е в строителството да се пренаема техника от фирми и да се използват контрагенти за доставка на строителни материали“, подчерта министър Аврамова.

Шефът на „Автомагистрали“ Стоян Беличев защити и процедурите по наемане на механизация: „Автомагистрали“ ЕАД е търговско дружество със 100% държавно участие, но то не е задължено да работи по Закона за обществените поръчки – това го имаме като писмо от Агенцията за обществени поръчки. Нашите процедури са 95-99% ЗОП“. Той беше категоричен, че дружеството не използва подизпълнители.

В същото време стана ясно, че фирмите са канени не с публична покана, а след предварителен подбор от вътрешна комисия в дружеството.

Беличев обясни и защо десетки милиони са дадени авансово на фирмите: „При анализите стигнахме до заключението, че без авансиране няма да можем реализираме проекта. Нашите цени с АПИ са фиксирани и не се променят за целия срок на изпълнението на проекта с изключение само на битума, който е борсова стока. С аванса се капарират материали и машиносмени на техника, за да задържим тази цена. В момента стойността на желязото от Нова година се е вдигнала със 70-100%, 25% се е вдигнала работната заплата, 25% - горивата“.

Скандалът в комисията стана пълен, след като Ивайло Мирчев от „Демократична България“ заговори за кражби при строенето на пътища у нас. ГЕРБ настояха да говори с имена, при което той им отговори, че в прокуратурата отиват данни за „сделките в „Автомагистрали“ с едни таблички под масата, в които се остойностява трудът и се прави връщането на парите“.