След последната катастрофа с автобус на магистрала „Хемус”, при която бяха ранени 8 души, остава въпросът - кой следи дали се спазва изискването пътниците в автобусите да си поставя предпазен колан.
bTV направи експеримент, за да провери пренебрегва ли се безопасността на пътниците с неглижиране на предпазните колани. На Централната автогара в София екипът избира да пътува за Бърдарски геран.
Превозвачът е едноличен търговец. Бусчето е почти пълно. Шофьорът слага колан, както и пътникът до него. Оказва се, че не всички колани в автобуса работят.
При експеримента ни с друг превозвач коланите работят, но не се провежда инструктаж на пътниците и никой не ги ползва.
До задължителните колани за всички фирми, извършващи превоз на пътници на над 30 км в посока, се стигна след край Своге миналата година, когато живота си загубиха 20 души. Острата реакция на превозвачите обаче отложи коланите за 6 месеца.
„Истината е, че нашите превозвачи, които извършват превози в Западна Европа, те не могат да си позволят да пуснат автобус без колани. Там никой не го интересува фирмата има ли възможност да си обнови автопарка.Там просто, такъв автобус по техните пътища, не съществува. Освен това автобус, на Запад, в който пътниците не са си сложили коланите, не тръгва, просто не тръгва”, категоричен е Владимир Тодоров от Асоциация на пострадалите при катастрофи.
Реално у нас проверки започнаха да се правят преди по-малко от 2 месеца. До момента, от ДАИ заявиха, че са написали 6 акта. Само един на фирма, а останалите пет на шофьорите. Дали има глобени пътници в автобуси, защото не са си сложили колани, МВР не знаят, тъй като не водели статистика глобените в автобуси или коли са се возели.
По данни на Асоциацията на загиналите при катастрофи годишно у нас загиват между 150 и 200 души заради несложени колани на задни седалки или в автобуси.