Една година след тежката катастрофа край Своге, където загинаха 20 души, все още няма възмездие. Делото не може да влезе в съда. Експерти пък коментираха пътната настилка и опасенията, че вероятно съществуват още подобни опасни участъци:
„Има и още един въпрос - на колко пътища се е случила „фалшификацията”. Прокуратурата заяви преди ден, че не е тяхна работа да проверяват всеки един път. Но ако този път е предпоставка за смъртта на хората заради корупция или други факти, трябва да се проверят всички пътища”, смята Настимир Ананиев, бивш председател на транспортната комисия в парламента.
След трагичния инцидент на мястото край Своге е направен ремонт на настилката, сменена е и мантинелата. Живеещите там обаче още се притесняват, че пътят е опасен, а тротоарът свършва в дерето и те трябва да вървят по пътя. На ден в района минават около 3500 коли, има и голямо движение на тирове.
Според зам.-кмета на Своге Валентин Михайлов новата мантинела е доста по-добра. Той обясни, че подобна обезопасителна преграда се използва за разделение на магистралния път.
Едва ли би спряла тир, но автобус, като падналия в дерето, вероятно да, смята Михайлов.
Според експерта по пътна безопасност Алекси Стратиев е направено доста за ремонта, но е хубаво да се прегледат всички планински пътища и тези с много завои.
За причиняване на смърт по непредпазливост на 20 души и на средни телесни повреди на 8, на съд ще бъдат предадени шестима – сред тях са директор на фирмата изпълнител на пътя, началникът на асфалтовата база, директор в пътната агенция, както и шофьорът на автобуса Григор Григоров, който е превишил скоростта с 13 км.
Заради катастрофата с поста си се разделиха трима министри, а част от роднините признават, че все още чакат обезщетенията си.
Освен пътната настилка една от причините за многото жертви беше и непоставянето на предпазни колани. Според д-р инж. Русим Русимов, зам.-директор на Технотест АД, държавата е направила много в посока подобряване на законодателството за предпазните колани.
„Всички автобуси трябва вече да са с обезопасителни колани, те минават преглед на 6 месеца и се проверяват. Тези, които нямат, трябва да се спрат от движение. А старите автобус е необходимо да се преоборудват. Има вече актове за такива, които нямат”, обясни той.
Експертите бяха на едно мнение, че водачите и пътниците вече са се научили да поставят колани на предните седалки, а за да се случи това и на задните, трябват говорене, контрол и профилактика.
Вижте още по темата във видеото.