Проверки на Българската агенция за безопасност на храните трябва да установят влязоха ли малките български производители в големите търговски вериги. На щандовете трябва да има млечни продукти, риба, прясно месо и яйца, сезонни плодове и зеленчуци, пчелен мед. Санкциите за тези търговци, които допускат нарушения и се отклоняват от правилата, са високи.

Правителството задължи хипермаркетите да предлагат в обектите си и продукция на малки регионални производители, като антикризисна мярка в условия на пандемия. 

„Идеята е да се осигури пазар на нашите производители, а не да затрудни веригите при предлагането на тези продукти. Потребителите в тези магазини трябва да имат достатъчно информация, за да направят своя избор“, посочи в предаването „Тази сутрин“ Бистра Иванова от Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ). 

Нарушения до този момент не са открити, но проверките са стартирали тази седмица, посочи тя. 

Снимка: btvnovinite.bg

Христо Кумчев отглежда зеленчуци и плодове в полето край пловдивското село Трилистник вече 23 години. Всяка седмица товари по няколко тира със салата айсберг и марули за големите търговски вериги. Според него обаче този пазар все още остава затворен за малките производители. 

„Все пак трябва да има някакви обеми, не може със 100 кг картофи да станеш доставчик на сериозна верига“, коментира той. 

Снимка: btvnovinite.bg

Според земеделеца кризата дава шанс на малките производители да се доразвият.

„За мен е голям шанс за българските производители, понеже се затвориха граници известно време, доставките от чужбина  станаха по-трудни и непредвидими и българският производител имаше възможност да нахлуе по-сериозно в търговските вериги. Друг е въпросът производството, което е било заложено, дали е достатъчно като обем за самите вериги“, посочи още Христо Кумчев.

Снимка: btvnovinite.bg

Предлагането на качествена стока от българските производители  увеличава шанса за трайно присъства на щандовете във веригите, смята той. 

Христо Кумчев съветва дребните производители да се обединят, така ще може да предлагат стока в достатъчни обеми и по естествен път веригите ще предпочетат българската стока.

„От 10 години работим с български производители, важното в крайна сметка е какво реално сме постигнали. За последните два месеца сме добавили 92 нови български продукта, продали сме близо 8 млн. български яйца, около 800 тона българско пилешко месо и над 5 млн. български млечни продукти“, обясни Стефан Георгиев, представител на голяма търговска верига.

Санкциите за нарушителите, които не спазват изискването да предлагат стока на български производители, са от 15 000 до 25 000 лева за първо нарушение, а при повторно – от 30 000 до 50 000 лева, посочи Бистра Иванова от агенцията по контрол на храните.