Недоволство назрява сред хотелиерите и кметовете на морските общини заради ремонт на летището в Бургас. Опасенията на туристическия бранш са, че сезонът по Южното Черноморие е поставен на карта, а достъпът на чуждите летовници – блокиран.
Опитите на Поморие да развива балнеотуризъм извън летния сезон са сериозно застрашени, категорични са от бранша. Причината – точно когато стартират чартърните програми през март, летището в Бургас затваря за ремонт, който ще продължи цял месец.
Друг ремонт – на самолетните писти, е планиран за догодина. Той ще продължи шест месеца.
„Заради това, че в последния момент се анулираха част от полетите, браншът е притеснен. Всички разчитаха да отворят доста по-рано – март-април месец“, обяснява Деляна Цонева, председател на Бургаската регионална туристическа камара.
„Водят се в момента разговори за подписване на договори с немската здравна каса за балнеология – за лечение на немски туристи. Но когато няма къде да кацнат, а те не мога да кацнат на летище Бургас, ще летят до Варна и после два часа и половина ще се лашка по завоите, за да дойде до Поморие да прави балнеология. Няма как да стане“, категоричен е Иван Алексиев, кмет на община Поморие.
„Абсурд – от Варна. Имали сме групи, които са пътували от Варна – не повториха. Пътната настилка е в окаяно състояние. Това са много дупки. Трасето е много зле“, казва още Деляна Цонева.
Според хотелиерите е сгрешена цялостната концепция за развитие на черноморския туризъм с отдаването на двете морски летища на един оператор.
„Това, че концесията е дадена на един и същ оператор, е голяма грешка. Това не е глупост, това е умишлено направено още през 2006 г. Когато няма достъп не само на организирани туристически полети, а и на нормални полети до нашия район, нормално е да обезлюдяват улици, заведения, всичко… Това е тотално обезглавяване на туризма, защото никой не може да прави туризъм за два месеца“, категоричен е хотелиерът Георги Тръпков.
В позиция до медиите концесионерът на летището твърди, че ремонтът няма да се осъществява в активния летен сезон.
„Предстоящият ремонт на пистата на Летище Бургас, който ще се осъществи вероятно през 2025 г., все още е в начален етап на планиране и не е окончателно одобрен. Той ще се извършва в най-малко натоварените месеци от годината за летището, така че да не се отрази на летния сезон на 2025 г.“, се казва в становишето на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД.
„Ние разбираме, че има нужда от ремонт, доколкото знаем самите писти не са в добро състояние, това също до някаква степен може би отблъсква авиокомпаниите да летят до бургаското летище, но шест месеца са прекалено дълъг период, за да не работи“, твърди Деляна Цонева.
„Кога летището в Бургас ще има редовна чартърна програма?! Кога летището в Бургас ще излезе в планов ремонт и в какво се състои той с времеви ленен график?! И кога летището в Бургас най-накрая ще се управлява правилно в посока да бъде конкуренция с летището във Варна, а не да бъде забивано и обезкървявано за сметка на Летище Варна?! Защото забележете – от три години има спад с 36% на пътникопотока на Летище Бургас“, категоричен е кметът Иван Алексиев.
Представителите на бранша настояват за спешна среща с министерството на туризма и концесионера на летището, която да даде отговор на конкретните въпроси.
„Ние винаги сме отворени за срещи. Даже трябва да отбележа, че в рамките на последния месец имахме среща с кмета на Бургас и представителите на концесионера на летището. Тя беше инициирана от мен. Преди това имах разговори и с кмета на Поморие. Това беше преди да научим, че ще има такъв планиран ремонт“, обясни министърът на туризма Зарица Динкова.
Тя поясни, че темата на тези срещи и разговори е била свързана с подпомагането от страна на държавата, за да се развие туризма и да има по-добра свързаност на Летище Бургас с основните ни туристически пазари.
„Ремонтът на летището е въпрос на разговори – да седнем и да поговорим за планирането му, за избягването на щетите върху туризма. Аз разбирам, защо хотелиерите са притеснени. Ще направим всичко възможно да посредничим, за да се разреши проблема, но той е изцяло в компетенциите на министерството на транспорта“, каза още Зарица Динкова.
„Партньорството, което общините изграждат е добавената стойност на нашата реформа в начина, по който се рекламират Черноморските общини. Вече виждаме и резултатите от тази реформа, защото по данни на туроператорите, отбелязваме скок на ранните записвания. Ние правим всичко, което можем – посредничим, стимулираме туроператорите да представят и популяризират страната ни“, каза още министърът на туризма.