Българските ученици имат проблем с четенето и разбирането на дълги текстове и трудно правят разлика между твърдение и факт. Това показват последните резултати от Програмата за международно оценяване на учениците – ПИЗА, разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

„Проблемът е многослоен. От една страна, се наблюдава, че децата се дистанцират от училището, защото то не може да навакса на това да им е интересно”, коментира в „Тази неделя” Искра Джанабетска, съосновател на българската платформа "Книговище", която насърчава четенето.

Снимка: btvnovinite.bg

„В момента много настървено говорим за техническите науки и малко настрана остават хуманитарните и четенето. Имаме необходимост да се говори малко повече за ползите от четенето и как децата ще се научат през четенето на много умения впоследствие”, каза още тя.

Според нея, докато зубренето не се измести от реалното мислене, няма да има промяна. А това, по думите й, става чрез говорене, четене, обсъждане и задаване на въпроси.

Снимка: btvnovinite.bg

Според писателката Мария Лалева резултатите на ПИЗА са повод да се замислим каква е отговорността на възрастните.

„Приели сме децата като огромна кофа, в която наливаме необходимите според нас знания, без да ги питаме дали те виждат смисъл в това и дали ще им е полезно. Образованието ни има колосален проблем – не ангажира децата емоционално. Образователната ни система не дава свобода децата да покажат, че могат да мислят”, смята Лалева.

Снимка: btvnovinite.bg

Готвят ли се учениците за реалния живот, или това, което научават, остава само в главите им? Екип на bTV разговаря с част от възпитаниците на елитната врачанска гимназия "Христо Ботев" и техните преподаватели.

Учениците са в 11 и 12 клас. Не са участвали в изследването на ПИЗА, но са на прага на живота и знаят, че много не знаят, но не се страхуват да го признаят.

Младежите казват, че голяма част от материала, който изучават, е много тежък и няма практическа насоченост.

Дигиталното поколение знае, че бързо може да намери каквато и да е информация на секундата и понякога се възползва от това дори в час.