България е на 45 място от 72 страни, участвали в международното изследване PISA 2015 за оценяване на постиженията на 15-16-годишните ученици в три познавателни области – природни науки, математика и четене.

„В изследването по четене функционално неграмотни са 41% от участвалите български ученици”, обяви националният координатор на изследването Светла Петрова, като подчерта, че функционалната грамотност не бива да се възприема просто като грамотност.

По математика функционално неграмотни са 42% от българските ученици, участвали в PISA 2015, а по природни науки функционално неграмотни са 37,9% от учениците ни.

Функционалната грамотност измерва възможностите на учениците за разбиране на материала, за неговото анализиране, за логично изразяване на идеите, както и за справяне с приложни задачи на база на наученото.

Изследването у нас е направено през април и май 2015 г., като в него са участвали 6363-ма ученици, родени през 1999 г., от 180 училища в страната.

За първи път изследването е било с изцяло нов формат, като хартиените тестови книжки за учениците са били заменени с компютърно базиран тест.

Резултатите от PISA от 2015 г. са по-добри от резултатите ни от 2006 г., но въпреки това съдържат изключително притеснителни заключения, коментира и вицепремиерът и министър на образованието и науката в оставка Меглена Кунева.

Данните от PISA 2015 показват, че средният резултат на учениците по природни науки в държавите от ОИСР е 493 точки. С най-висок среден резултат са учениците от Сингапур, които изпреварват значително останалите ученици със среден резултат от 556 точки. След това са учениците от Япония със среден резултат от 538 точки, от Естония – с 534 точки.

През 2015 г. българските ученици имат среден резултат по природни науки от 446 точки, като той е с 47 точки по-нисък от средния резултат в ОИСР.

В PISA 2015 средният резултат на учениците по математика от държавите в ОИСР е 490 точки. Учениците от Сингапур отново са с най-висок среден резултат по математика – 564 точки. Средният резултат на българските ученици по математика в изследването е 441 точки.

Средният резултат в PISA 2015 по четене в държавите от ОИСР е 493 точки. Тук отново учениците от Сингапур имат най-висок среден резултат – 535 точки. След тях са учениците от Хонконг, Канада и Финландия със среден резултат с около 30 точки по-висок от средния на ОИСР. Средният резултат по четене на българските ученици в PISA 2015 е 432 точки.

40 точки разлика в скалата на PISA означава една година обучение, обясни Петрова.

Използвани са материали на БТА