Парите, които ЕС отпуска чрез Фонда за справедлив преход са планирани за това икономиката по-лесно да поеме удара от намаляването на производства, които цапат околната среда и насърчаването на други. Това обаче не може да стане за 1 ден. Дори Германия допусна грешка да затвори прекалено бързо своите ТЕЦ и АЕЦ.
Това заяви евродепутатът и член на ЕНП Андрей Новаков.
Зеленият преход на Европа
Макар и все още да не е ясен точният ресурс, Фондът ще разполага с близо 1 трилион евро. За „Тази събота“ Новаков обясни, че това са пари, които са предвидени за икономиката и насърчаването на компаниите и фирмите да купуват енергоспестяващи машини и транспорт.
По думите му това не означава, че другите ще се преследват като престъпници.
„Аз съм климатичен реалист – виждам, че има проблеми и знам, че България трябва да бъде част от този преход. Но не можем да жертваме отрасли, в които са заети 150 хил. души у нас“, допълни той.
Според него страната ни е част от зеления преход през последните 10 г. – чрез закупуването на градски автобуси на метан, нови метро станции, високоскоростни ЖП линии, пречиствателни станции, саниране и други.
Пакетът „Мобилност“
„В момента не е най-удачният момент да говорим за загуби и победи. Самият факт, че още говорим за пакета в сегашно, а не минало време, е успокоение, че сме си вършели работата от неговото представяне през 2017 г.“, обясни той.
Според него всеки път, когато негови колеги в европарламента се възползват от дадена ситуация, като тази с коронавируса, да прокарат „Мобилност“, губят все повече подкрепа.
Новаков обясни, че 1/3 от страните в ЕС са заявили готовност да вкарат пакета в съда или най-малкото не го подкрепят в момента.
„Това не е само български или българо-румънски проблем. Резерви имат и Ирландия, и Португалия – това са географските периферия на Европа“, подчерта евродепутатът.
Той беше категоричен, че в основата си ЕС трябва да произвежда законодателство, което е еднакво за всички.
„Ако задължиш една фирма да си връща камионите от Германия до България, това трябва да е равнозначно да се връщат от България до Италия. Да, но географията не работи по същия начин. Българската фирма да плати 2000 евро да върне един камион, а австрийската 500 евро. Е, коя ще фалира по бързо?“, запита той.
Мониторингът на Брюксел
Новаков обясни, че постоянен мониторинг има за всички държави членки. Той обясни обаче, че специален механизъм, какъвто е имало за България досега, престава да функционира и заяви, че не вижда основание външният ни министър да подава оставка.
Следете повече по темата и споделяйте вашите истории с #ЕвропаСрещуCovid19 в социалните мрежи.